Beleggers Belangen Live

Unilever | Actieplan voor meer groei

catchy colours photoblog

Van de aandelenkoers van Unilever worden beleggers al jaren niet vrolijk. Het nieuwe actieplan moet hier verandering in gaan brengen via meer aandacht voor productiviteits- en omzetgroei bij de sterkste merken.

Unilever liet tijdens de cijferpresentatie over het derde kwartaal een beeld zien dat vergelijkbaar is met dat van concurrenten. Prijsverhogingen (+5,8%) werden doorgevoerd vanwege inflatie en dat leidde tot een kleine krimp in de verkochte volumes (-0,6%). Onderaan de streep steeg de onderliggende omzet met 5,2%. De totale omzet daalde met 3,8% tot €15,2 mrd, wat vooral veroorzaakt werd door een negatieve impact van valuta-effecten (-8,0%). Overnames en desinvesteringen resulteerden in nog eens -0,6%.

Belangrijker was de aankondiging van een actieplan om de groei aan te jagen en de waarde van onbenut potentieel vrij te maken. Dit is niet onverwacht, maar meer een concretisering van stappen die al verwacht werden. Medio vorig jaar trad Nelson Peltz toe tot het bestuur van Unilever, na voor 1,5% aan aandelen gekocht te hebben via zijn investeringsfonds Trian Fund Management. Hij heeft een historie van het kopen van aandelen in bedrijven waarin hij denkt waarde te kunnen creëren via herstructurering en kostenbesparingen. Met name bekend is dat hij dat trucje eerder bij Procter & Gamble heeft uitgehaald. Maar Peltz heeft ook bij meerdere grote levensmiddelenconcerns in het bestuur gezeten, zoals Heinz, Mondelez en Sysco. Unilever past met de divisies in voeding en persoonlijke verzorging precies in dit straatje.

Actieplan

Het actieplan stelt samengevat dat Unilever veel sterke punten heeft (o.a. sterke merken en grote geografische spreiding), maar dat de kwaliteit van de hiermee geleverde prestaties daar niet op aansluit. Betere prestaties moeten komen door drie speerpunten. Om snellere groei van hogere kwaliteit te bewerkstelligen gaat Unilever ten eerste de focus leggen op dertig ‘Power Brands’ die gezamenlijk 70% van de omzet vertegenwoordigen. Investeringen worden gedaan in onderdelen die impact maken en er zullen geen grote acquisities plaatsvinden. Het tweede speerpunt betreft vereenvoudiging en verhoging van productiviteit. Daarvoor wordt niet zozeer gekeken naar besparingen. Het derde speerpunt betreft het creëren van een prestatiecultuur. Een nieuw team zal de veranderingen leiden en moet ‘outperformance stimuleren’. De vorige ceo, Alan Jope, vertrok medio dit jaar al versneld. En inmiddels is aangekondigd dat Fernando Fernandez de huidige cfo Graeme Pitkethly vanaf 1 januari 2024 zal opvolgen.

Advies aandeel Unilever op ‘kopen’

Bij Unilever lijkt er niet veel nodig om (komende jaren) een redelijk rendement te maken. De onderliggende omzet moet 3-5% groeien. Met betere marges verwacht ik dat de nettowinst iets sneller zal stijgen. Tel daar nog aandeleninkopen bij op en 5-7% groei van de winst per aandeel lijkt aannemelijk. Tezamen met het (veilige) dividendrendement van 3,9%, zou dat al snel 10% rendement per jaar moeten opleveren. Het aandeel is met een k/w van 17 ook nog betrekkelijk laag gewaardeerd. Daar komt nog het defensieve karakter van het aandeel Unilever bij en zo komt het advies uit op ‘kopen’.

CIJFERS EERSTE 9 MAANDEN
In € mrd 2023 2022
Omzet 45,8 45,6
Prijsverhogingen 5,8% 12,5%
Dividend / aandeel 1,71 1,71

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Martijn van Herpen

Martijn van Herpen (1977) werkte na zijn studies Milieutechnologie en Bedrijfswetenschappen in diverse functies op het gebied van risicomanagement. In 2020 rondde hij ook zijn Executive Master of Internal Auditing af. In 2023 stapte hij bij Beleggers Belangen weer in de beursjournalistiek. Zijn primaire aandachtsgebieden zijn de sectoren Handel (consumenten), Voeding & drank en Persoonlijke verzorging.

Meer artikelen van deze expert