De onbetwiste marktleider is in het segment van creatieve software wordt tegenwoordig nadrukkelijk gemeden door beleggers. De opkomst van AI maakt hen bang. Begrijpelijk, maar grotendeels onterecht.
Softwarebedrijf Adobe Systems is een naam die klinkt als een klok in de softwarewereld. Het is de absolute marktleider in de niche van creatieve software met bekende producten als Photoshop, InDesign, Illustrator, Lightwave en vele andere. Het bedrijf werd opgericht in 1982 door John Warnock en Charles Geschke. Het hoofdkwartier bevindt zich in San José (California).
Van absolute beursster….
Het fantastische groeiverhaal bleef niet onopgemerkt op Wall Street. In het decennium tussen 2011 en 2021 verdertigvoudigde de beurskoers ruim van $22 naar $690 of een spectaculaire jaarlijkse gemiddelde stijging van 39,3%. Ter vergelijking, over dezelfde periode realiseerde de S&P500-index een gemiddelde jaarlijks rendement (indexwinst + dividenden) van 16,8%. In die tijd evolueerde de jaaromzet van $4,2 mrd naar $15,8 mrd. De winst per aandeel sprong van $2,28 naar $12,48.
…. naar gevallen beursengel
Maar de jongste jaren mijden beleggers het aandeel. Vandaag zitten we op de helft van de piekkoers van eind 2021. De gemiddelde jaaropbrengst sinds begin 2022 is -12,8% tegenover +9,9% voor de S&P500-index. Niet dat de bedrijfswinsten de afgelopen jaar zijn ingestort. Zo presteerde Adobe in het afgelopen tweede kwartaal boven de verwachtingen en trok bovendien de omzetprognoses voor het volledige boekjaar op. Toch blijven de beleggers aan de zijlijn staan en ook de analisten zijn tamelijk voorzichtig in hun prognoses. Sinds begin 2025 presteert het aandeel Adobe daarbij bijna 40% minder goed dan de Nasdaq Composite.
Onterechte bezorgdheid
Dit heeft te maken met bezorgdheid over de impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de groep. De redenering daarbij is dat bepaalde repetitieve taken die nu door dure softwarepakketten van Adobe worden gedaan binnenkort even goed en goedkoper door AI overgenomen kunnen worden. Die bezorgdheid is begrijpelijk, maar grotendeels onterecht. Bij het gebruik van grafische software in de creatieve sector zijn er minder routinetaken gezien de aard van de toepassingen.
Bovendien ontwikkelde Adobe zelf AI-toepassingen waarmee het zaken die wel geautomatiseerd kunnen worden, integreert in de bestaande softwarepakketten. Voorbeelden zijn het genereren van beelden en video’s op basis van tekst. Adobe gebruikt de eigen Firefly AI App die samen met de pakketten via een abonnementsformule wordt verkocht. Adobe heeft daarbij het voordeel dat het over een grote databank aan eigen beelden en video’s beschikt, waardoor er geen problemen met intellectuele eigendommen zullen zijn.
Het concern maakt zich sterk dat het voldoende innovatief is op het vlak van AI om de bedreiging die deze nieuwe technologie vormt om te zetten in een kans. Een marktaandeel van meer dan 70% impliceert ook dat overstappen naar een andere aanbieder voor veel klanten gewoon geen optie is. Een nieuwe leercurve voor de gebruikers zou namelijk veel geld kosten.
Recordomzet
Adobe haalde in het tweede kwartaal een recordomzet van $5,9 mrd of 11% meer dan een jaar eerder. De omzet van Digital Media, goed voor 74% van de groepsomzet, groeide met 12% naar $4,4 mrd. Het gaat voor het grootste deel om terugkerende inkomsten via abonnementsformules. Met Acrobat is Adobe ook de wereldwijde standaard in documentverwerking. Daar worden ook andere diensten als elektronische handtekeningen aan gekoppeld en naast de gratis versie kunnen klanten ook bijbetalen voor de Acrobat AI Assistant die documenten kan samenvatten en vragen over de inhoud beantwoorden.
Experience Cloud, met toepassingen rond marketing en analyse, zag de terugkerende omzet met 11% op jaarbasis stijgen. De aangepaste nettowinst lag met $5,06 per aandeel 13% hoger. Adobe trok de omzetprognose voor het lopende boekjaar – dat in november eindigt – op naar $23,6 mrd, wat een nieuw record zou zijn en 9,5% meer dan vorig jaar. Adobe’s totale backlog (uitstaande verplichtingen) had na het tweede kwartaal een waarde van $19,7 mrd of 10% meer dan een jaar eerder.
Stevig inkoopprogramma
De consensusprognose voor de winst per aandeel bedraagt $20,58; een groei met 12% tegenover vorig boekjaar. Adobe had na het einde van het tweede kwartaal $5,7 mrd in kas en daar staat een schuld van $6,6 mrd tegenover. De operationele kasstroom van de softwaregroep klom naar $2,2 mrd. De vrije kasstroom lag de voorbije vier kwartalen op meer dan $8 mrd.
Adobe keert geen dividend uit maar begon vorig jaar een programma voor de inkoop van eigen aandelen waarvoor een budget van $25 mrd werd uitgetrokken. In het tweede kwartaal spendeerde Adobe $3,5 mrd aan de inkoop van eigen aandelen. Momenteel is er nog $10,9 mrd beschikbaar.
Advies aandeel Adobe op ‘kopen’
De koers van het aandeel Adobe is de afgelopen tijd de winstgroei van het bedrijf niet gevolgd. Dat komt doordat beleggers sceptisch zijn over het toekomstige groeipotentieel en AI eerder als een bedreiging dan als een kans zien. We menen dat het niet zo’n vaart zal lopen en dat Adobe met succes AI zal implementeren in zijn producten.
Adobe was historisch zelden een goedkoop aandeel: beleggers waren gemakkelijk bereid om 30 tot 35 keer de winst te betalen. Die waardering lag in lijn met die van andere softwarebedrijven, waarbij Adobe (Investeerderspagina) als bijkomende troef kon uitspelen dat het de onbetwiste marktleider is in het segment van creatieve software. Intussen is die waardering teruggevallen tot 16,5 keer de verwachte winst van volgend boekjaar. Daarom het koopadvies en de promotie tot Tip van de week.