Beleggers Belangen Live

TomTom | Waarom de korte termijn niet belangrijk is

TomTom is een van de eerste Nederlandse bedrijven die de derdekwartaalcijfers zal presenteren. Dat kan de koers in beweging zetten, maar een andere missie van het bedrijf is uiteindelijk belangrijker.

Volgende week woensdag zal TomTom de cijfers over het derde kwartaal presenteren. De resultaten in de eerste helft van het jaar waren niet om over naar huis te schrijven. Op een omzet van €254,9 mln verloor de navigatiespecialist €124,8 mln. Dat komt voor een groot deel door de hoge onderzoeks- en ontwikkelingskosten. TomTom steekt veel geld in het ontwikkelen van digitale kaarten voor de zelfrijdende auto.

Zelfrijdend

De mogelijke toekomstige rol van TomTom bij de zelfrijdende auto is meteen een belangrijke reden voor de huidige beurswaarde van het bedrijf (ongeveer €875 mln). Als tientallen miljoenen zelfrijdende auto’s wereldwijd de HD-kaarten van TomTom gaan gebruiken, kan dat een flinke omzet genereren. Het is echter allerminst zeker dat TomTom een dergelijke rol in de sector zal kunnen spelen. De sector telt namelijk een aantal sterke spelers.

Een van de grootste in de sector is Waymo. Dit bedrijf, waar Alphabet grootaandeelhouder van is, maakt zelf digitale kaarten en dat geldt ook voor taxidienst Uber. Beide bedrijven hebben grote financiële armslag, en daar komt nog bij dat het lang niet duidelijk is hoe de markt voor zelfrijdende auto’s er precies uit gaat zien. Hoeveel autoproducenten zullen er bijvoorbeeld de transitie overleven? En welke?

Succes

Dat wil echter niet zeggen dat TomTom geen succes kan behalen. Bedrijven kunnen (en willen) niet alles zelf doen. Het inschakelen van een specialist als TomTom kan uiteindelijk beter uitpakken dan het zelf maken van kaarten. Ook is het goed denkbaar een aantal partijen voor het gebruik van eigen kaarten zal kiezen, maar dat andere de voorkeur geven aan kaarten van externe partijen als TomTom. Tot slot is het ook nog mogelijk dat een bepaalde partij TomTom overneemt om de HD-kaarten in huis te halen.

Advies TomTom

Op korte termijn kunnen de resultaten van de lopende activiteiten voor koersschommelingen zorgen. Op de lange termijn zal de mate van succes op de markt voor zelfrijdende auto’s echter de koers van het aandeel bepalen. De hoop hierop verklaart ook de waardering van het aandeel. Kijken we alleen naar de huidige resultaten, dan is het aandeel duur. Aandeelhouders kunnen echter een fors rendement maken als het bedrijf slaagt in zijn missie. Lukt dat evenwel niet, dan is het de vraag wat er nog aan waarde voor aandeelhouders overblijft. Maar rendement zonder risico bestaat niet. Ik handhaaf het houdadvies.

Cashpositie

In de eerste helft van dit jaar is de cashpositie van TomTom met €63,1 mln afgenomen. Dat komt door de investeringen en de teruglopende omzet. Aan het einde van het tweede kwartaal stond er nog €373,4 mln op de bankrekening. Zou deze trend bij het bedrijf doorzetten, dan raakt eind 2023 of begin 2024 de geldkist leeg. Maar het is veel te vroeg om daar zorgen over te hebben.

In de komende jaren kan TomTom erin slagen om omzet (en winst) te halen uit nieuwere bronnen zoals de HD-kaarten. Ook is het mogelijk dat de investeringen afnemen omdat bepaalde aanloopkosten niet meer terugkeren. De financiële positie is op dit moment geen reden voor zorg bij beleggers, maar de ontwikkeling ervan is wel iets om in de gaten te blijven houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert