Een jaar geleden gaven wij een kooptip voor een fonds uit onze Koerswijzer, natuurvoedingsproducent Wessanen. Het rendement op deze tip bedraagt 18,9%.
Wessanen wil vooral met eigen merken groeien, en dat lukt goed. Zo steeg de omzet van de eigen merken in 2017 met €37 mln naar €521 mln. De totale omzetstijging kwam uit op €56 mln. Dat geeft aan dat de niet-eigen merken minder snel groeien. De wijziging in de productmix gaat, zolang deze duurt, dus wel ten koste van de omzetgroei.
Eerste kwartaal van Wessanen
Over het eerste kwartaal was de totale omzetgroei beperkt, met 1,4%, maar waren de huismerken met 4,3% gestegen. Dit impliceert een daling van de andere merken. De marketing en innovatie-inspanningen om de eigen merken te verkopen, leidden in het eerste kwartaal van 2018 mede tot een daling van het operationeel resultaat. Voor het hele jaar kan wel een ruime stijging verwacht worden. Bij een hoge k/w van 31,8 blijft het daarom ‘kopen’.