Beleggers Belangen Live

Sligro kiest voor solide en gestaag

Michiel Pekelharing

Voedingsgroothandel Sligro heeft terecht een solide uitstraling, maar heeft de laatste jaren veel moeite om de omzetgroei aan te wakkeren. De uitbreiding naar België en het uitrollen van winkel- en groothandelconcepten is een goede zaak, waarvan geen wonderen verwacht mogen worden.

Sligro Food Group richt zich direct en indirect op de etende mens, met een totaalpakket aan voedsel- en niet-voedselgerelateerde producten en -diensten. De onderneming bedient de professionele markt via ongeveer 50 zelfbedieningsgroothandels en 8 distributiecentra. Klanten zijn bijvoorbeeld horecabedrijven, recreatie, cateraars, bedrijfsrestaurants en pompstations. In de institutionele markt – onder meer levering aan ziekenhuizen – is Sligro actief onder merknaam Van Hoeckel. Het totale aanbod bestaat uit 75.000 food- en non-food-artikelen, waarvan een deel afkomstig is van de eigen productiefaciliteiten. Naast deze divisie Foodservice heeft het concern onder de merknaam EMTÉ ook een eigen supermarktketen met circa 130 vestigingen, waarvan er 33 door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd.

De eerste winkels in de nieuwe stijl werden in de eerste helft van 2014 geopend en het concept wordt in een periode van vijf jaar uitgerold

De focus op de voedingssector geeft Sligro een defensief bedrijfsprofiel, aangezien de economische cyclus veel minder invloed heeft op de verkopen van levensmiddelen dan op veel andere sectoren. De onderneming streeft naar een autonome omzetgroei van 3% per jaar, waarbij wordt uitgegaan van een inflatie van 1,5%. In 2015 kwam de inflatie onder meer door de scherpe daling van de olieprijs echter op slechts 0,6% uit. Maar zelfs als rekening wordt gehouden met de zeer lage inflatie bleef Sligro met een autonome omzetgroei van 1,2% toch achter bij de eigen doelstelling. Het was te danken aan enkele kleine aankopen dat de inkomsten toch met 3,8% toenamen. Ondanks een serie overnames is de omzet sinds 2009 met minder dan een derde gestegen, wat neerkomt op een toename van nog geen 5% per jaar. De winst is in dezelfde periode per saldo met iets meer dan 2% per jaar gegroeid. Deze percentages geven aan dat de voedingsbranche in Nederland een zeer volwassen en competitieve markt is, waar bedrijven grote moeite hebben met het opvoeren van de omzet en het verbeteren van de marges. Dat geldt met name voor het supermarktsegment, waar Sligro slechts een aandeel heeft van 2,7%. Deze markt wordt gedomineerd door Albert Heijn, Jumbo en Aldi/Lidl met een gezamenlijk marktaandeel van bijna 70%.

Lees ook: Sligro doet overname in België

Het is aan twee factoren te danken dat het concern als relatief kleine speler toch redelijk goed overeind blijft. Aan de ene kant is dat het voordeel dat de inkoop gecombineerd kan worden met die van de foodservice-activiteiten. Die schaalgrootte levert flinke kostenvoordelen en inkoopkortingen op. Daar komt bij dat het zwaartepunt van het winkelnetwerk heel duidelijk in het zuiden van het land ligt. In de provincies Noord-Brabant, Zeeland en Overijssel is het marktaandeel beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde. In het afgelopen jaar stegen de vergelijkbare inkomsten van winkels die ten minste twaalf maanden open zijn met slechts 0,2%. Deels is die zeer lage stijging het gevolg van de zeer competitieve markt, maar Sligro erkent in het jaarverslag ook dat de EMTÉ-winkels toe zijn aan een opfrisbeurt. Het huidige format werd zeven jaar geleden ingevoerd en bovendien zijn door het wegvallen van labels Super de Boer en C1000 ongeveer 800 winkels uit de omgeving in een nieuw jasje gestoken. In de nieuwe aanpak ligt een sterkere nadruk op goed (gezond, kwalitatief en duurzaam) en lekker eten. Er komen meer verse producten en een deel van de niet-kookgerelateerde artikelen verdwijnt uit het schap. De eerste winkel in de nieuwe stijl werd in november vorig jaar geopend in Dieren.

Sligro 3.0
In het segment foodservice is de positie van Sligro een stuk sterker. Met een marktaandeel van 23,1% is het concern bijna even groot als de nummers twee (Lekkerland: 12,7%) en drie (Deli-XL: 10,9%) samen. De doelstelling is om het marktaandeel op te voeren tot 30% en de afgelopen jaren neemt dit aandeel telkens met ongeveer een procentpunt toe. De stijging van het marktaandeel wordt zowel gevoed door overnames als doordat Sligro Foodservice op eigen kracht net wat sneller groeit dan de markt (marktgroei 2015: 1,8%). Om in te spelen op nieuwe behoeftes bij klanten is twee jaar geleden Sligro 3.0 gelanceerd. Bij het nieuwe concept ligt een grotere nadruk op non-foodproducten – bijvoorbeeld kruiden en benodigdheden om thee te maken – en op beleving, onder meer via de mogelijkheid om tientallen verschillende soorten koffie te proeven. De eerste winkels in de nieuwe stijl werden in de eerste helft van 2014 geopend en het concept wordt in een periode van vijf jaar uitgerold. Sligro 3.0 wordt ook online doorgetrokken. Via de applicatie Slimis bestellen klanten jaarlijks al voor meer dan €1 mrd artikelen bij de onderneming en in de loop van het jaar worden de eerste stappen gezet met het uitbouwen van de applicatie naar een online platform met allerlei aanvullende diensten.

Bekijk de detailpagina van Sligro

België
De nieuwe formule bij EMTÉ en het uitrollen van Sligro 3.0 zijn initiatieven die er minstens evenveel op gericht zijn om de huidige positie te verdedigen als om terrein te winnen ten opzichte van branchegenoten. Het uitbreiden van het werkterrein naar België is de beste kans om de omzetgroei naar een hoger niveau te tillen. De beslissing om over de grens uit te breiden is vorig jaar genomen. Het lopende jaar staat in het teken van het treffen van voorbereidingen om in 2017 een nieuwe vestiging in Antwerpen te openen. De eerste stap naar België werd half februari al gezet via de overname van Java Foodservice. Dit bedrijf richt zich voornamelijk op bedrijfscatering, institutionele klanten en enkele hotelketens. Volgens Sligro behoort Java tot de drie grootste spelers op de Belgische markt van foodservice. De infrastructuur en marktkennis moeten het opzetten van de activiteiten in Vlaanderen vlotter laten verlopen. De kans is groot dat de komende tijd nog wat aankopen worden gedaan, want Sligro is er zeer bedreven in om zich via kleine tot middelgrote overnames te versterken. Hiervoor is volop financiële ruimte, want het concern heeft nauwelijk schulden en de kasstroom is ruimschoots voldoende voor het uitbetalen van dividend.

Het inkopen van eigen aandelen is bovendien nauwelijks een aanlokkelijk alternatief. Bijna 70% van de aandelen is in vaste handen en het verkleinen van de al beperkte free float gaat ten koste van de verhandelbaarheid. In het verleden heeft Sligro bovendien behoorlijk wat discipline getoond bij overnames. Topman Koen Slippens heeft bepaalde kansen bewust laten lopen omdat de risico’s te groot waren of het prijskaartje te hoog – bijvoorbeeld toen de C1000-winkels vijf jaar geleden in de etalage kwamen te staan. Ook zonder grotere aankopen wordt het de komende jaren makkelijker om de eigen doelstelling van een autonome omzetgroei van ten minste 3% in te lossen, dankzij de lancering van Sligro 3.0, de vernieuwing van de supermarktformule en de uitbreiding naar België. De acitiviteiten in dat land zullen gefaseerd worden uitgerold, zodat beleggers voorlopig geen (groei)wonderen hoeven te verwachten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Michiel Pekelharing

Michiel Pekelharing

Expert

Michiel Pekelharing (1976) schrijft sinds midden jaren ‘90 voor Beleggers Belangen, waar hij begon als junior (internet)redacteur. Inmiddels werkt hij als freelance financieel journalist. Naast zijn werk voor Beleggers Belangen is hij onder meer actief als hoofdredacteur van FondsNL. Michiel is gespecialiseerd in de aandelensectoren (bio)Chemie, Handel (zakelijk) en Industrie, en schrijft daarnaast veel over de ontwikkelingen op het vlak van beleggingsfondsen en ETF’s, gestructureerde producten en grondstoffen.

Meer artikelen van deze expert