Beleggers Belangen Live

Omzet LVMH valt tegen

De autonome omzetgroei (dus zonder wisselkoerseffecten) van het Franse bedrijf LVMH van 3%, naar €8,6 mrd, viel licht tegen. Dit is te wijten aan de divisie Mode & Leer, waar de omzetgroei 0% was. De overige divisies presteerden veelal goed.

De prestaties van Mode & Leer tellen zwaar doordat de omzet van die divisie ruim een derde van de totaalomzet beslaat. Volgens ons zijn er twee oorzaken voor de tegenvaller. De eerste is dat het toerisme naar Frankrijk is geraakt door de terroristische aanslagen in Parijs. De tweede is dat LVMH wellicht in delen van de wereld de prijzen van de divisieproducten niet heeft verhoogd in het kader van het gelijk trekken van prijzen. Overigens, ook in Azië liepen de zaken nog niet als gewenst. Zo presteerden de toeristenwinkels in Hongkong en Macao nog niet goed. Daar staat overigens veel toeristenomzet in Japan tegenover. De autonome omzetgroei van LVMH in de VS, Europa en Japan was met 6 tot 7% goed; die in Azië daalde met 2%.

Bij de overige divisies excelleerden Parfum & Cosmetica, Horloges & Juwelen en Wijn & Spiritualiën met een autonome omzetgroei van 6 tot 7%. In de laatste twee divisies is minder sprake van het aanspreken van oude voorraden door klanten, zoals in 2015.

De geringe tegenvaller bij de eerstekwartaalomzetupdate weerhoudt ons er niet van ons koopadvies te handhaven. De k/w van 17,2 en de verwachte winstgroei van meer dan 10% maken LVMH tot een aantrekkelijke belegging.

Bekijk de detailpagina van LVMH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert