Netflix pakte uit met opnieuw zeer mooie groeicijfers in het derde kwartaal. Maar die groei werd al verwacht en een lagere winstmarge deed de koers 10% zakken. Het aandeel is dus even niet meer mediageniek.
Netflix deelt niet langer cijfers over het aantal abonnees zodat de omzetontwikkeling nu de belangrijkste parameter is geworden voor beleggers en analisten. Die omzet klom in het derde kwartaal met 17,2% naar $11,51 mrd, in lijn met de verwachtingen.
Extra inkomsten
De groei is onder meer te danken aan prijsverhogingen in grote afzetmarkten als de Verenigde Staten, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Netflix boekt ook succes in de strijd tegen het onbeperkt delen van wachtwoorden. Die strijd levert extra inkomsten op. Daarnaast profiteert de streaminggroep van het succes van het Netflix AdSuite advertentieplatform dat intussen in twaalf landen werd uitgerold. Goedkopere basisabonnementen met reclame scoren goed bij nieuwe gebruikers, net als sportevenementen, live verslaggeving en Netflix Games.
De advertentie-inkomsten bereikten in het derde kwartaal een nieuw record en zullen dit boekjaar ruim dubbel zo hoog liggen als in 2024. De komende jaren zal die groei aanhouden, maar veruit het grootste deel van de inkomsten zal van de streamingabonnementen blijven komen.
Prognose
De stijging van de operationele winst ($3,25 mrd) bleef beperkt tot 12% en ook de netto winst ($2,55 mrd, +8%) lag onder de verwachtingen. Oorzaak is een geschil met de Braziliaanse belastingautoriteiten die de groep eenmalig $619 mln kostte. Daardoor bleef de operationele marge steken op 28,2%, een stuk onder de vooropgestelde 31,5%. De verwachting voor het volledige boekjaar blijft wel overeind. Netflix gaat nog steeds uit van een operationele marge van 29% en een omzet van $45,1 mrd of 16% meer dan een jaar eerder.
De prognose voor de vrije kasstroom gaat wel omhoog. Netflix verwacht nu dat deze op minstens $9 mrd zal uitkomen tegenover een eerdere prognose van $8-8,5 mrd. Het bedrijf kocht in het derde kwartaal anderhalf miljoen aandelen in voor een totaalbedrag van $1,9 mrd. In het kader van het lopende inkoopprogramma heeft Netflix nog $10,1 mrd beschikbaar. Eind september had de onderneming $3 mrd in kas, waar een schuld van $14,5 mrd tegenover stond.
Advies aandeel Netlix blijft ‘verkopen’
Het aandeel Netflix (Investeerderspagina) klom in juli naar een nieuw hoogtepunt, maar kon in tegenstelling tot andere technologiebedrijven dit najaar geen nieuwe hoogtepunten meer neerzetten. Tegen bijna 50 keer de verwachte winst, 12 keer de omzet en 60 keer de vrije kasstroom is het aandeel bijzonder pittig gewaardeerd, zelfs als we de voorspelde groei mee in ogenschouw nemen. Op een bepaald moment is zoveel goed nieuws ingeprijsd dat elke kleine tegenslag meteen wordt afgestraft, wat de koersreactie na het kwartaalrapport illustreerde. Na een uitstekende periode blijft het tijd om de fraaie winsten van tafel te halen. Vandaar dat ik bij het verkoopadvies blijft.