Beleggers in Airbus en Boeing zijn de afgelopen jaren gewend geraakt aan telkens hogere verkoop- en winstcijfers. De laatste maanden is er echter twijfel ontstaan over de houdbaarheid van deze trend. De fors gedaalde olieprijs stuwt de resultaten van de verschillende luchtvaartmaatschappijen, maar vermindert mogelijk de behoefte aan lichtere en dus zuinigere vliegmachines. Verder heeft de sterke Amerikaanse dollar vliegtuigen flink duurder gemaakt voor grote afnemers als China en het Midden-Oosten; de vliegtuigen van zowel Boeing (marktkapitalisatie $78 mrd) als Airbus (marktkapitalisatie €45 mrd) worden afgerekend in dollars. Ook de groeivertraging van China en andere opkomende landen baart beleggers zorgen.
Airbus wist de omzet over 2015 met eveneens 6% op te voeren, tot €64 mrd
De koers van het Amerikaanse Boeing heeft dit jaar al 20% ingeleverd en noteert bijna een kwart onder het niveau van een jaar terug. Airbus houdt de schade dit jaar beperkt tot 7,5% en is het afgelopen jaar 4% gestegen. In welke mate bij met name Boeing sprake is van overdreven pessimisme onder beleggers, zal nog moeten blijken. Enkele weken terug werd wel bekend dat de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC onderzoek verricht naar de boekhouding van Boeing aangaande de bekende 747 en 787 Dreamliner. De koers daalde hierop nog eens 7%.
Volgens marktkenners zal de vliegtuigvraag vanuit Azië, met name China, de komende jaren alleen nog maar verder stijgen. Ondanks de groeivertraging kunnen steeds meer Chinezen zich een vlucht permitteren. Airbus-topman Tom Enders denkt dat de lage olieprijs luchtvaartmaatschappijen meer financiële ruimte geeft om te investeren.
Verschillen in groeiverwachting
De recente verzwakking van de dollar zou met name Boeing in de kaart moeten spelen, maar de Amerikanen hebben de toegenomen scepsis onder beleggers aangewakkerd door productiebeperkingen aan te kondigen voor zijn 747- en 777-modellen; overigens betreft het hier het 747-8 vrachtvliegtuig. Wereldwijd groeit het passagiersvervoer (zie kader), maar luchtvracht staat onder druk. Boeing liet eind januari bij de jaarcijfers tevens weten voor 2016 te rekenen op de verkoop van 740-745 commerciële vliegtuigen, tegen 762 in 2015. De koers van Boeing verloor bijna 10% door de jaarcijfers en de geschetste vooruitzichten.
Lees ook: Technische Analyse Airbus
Passagiersvervoer neemt grote vlucht
Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA is het mondiale passagiersvervoer in 2015 met 6,5% gestegen. Het betreft de sterkste groei in vijf jaar, en het groeicijfer ligt een volle procentpunt boven het tienjaarsgemiddelde. Volgens IATA werd de groei mede aangewakkerd doordat de gemiddelde ticketprijs met 5% is gedaald als gevolg van de lage olieprijs en de sterke onderlinge concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen. In het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika steeg het passagiersvervoer het sterkt, met groeicijfers die respectievelijk 10,5%, 9,3% en 8,2% bedroegen. Het vervoer van passagiers in Europa nam toe met 5%, in Noord-Amerika bedroeg de groei 3,2% en in Afrika 3%. De mondiale capaciteit van het passagiersvervoer nam vorig jaar met 5,6% toe, waarbij de bezettingsgraad opliep met 0,6 procentpunt tot het recordniveau van 80,3%.
Airbus verwacht wel groeiende verkoopaantallen, van 635 machines in 2015 naar 650 dit jaar, met name door extra productie van het ‘oude’ A330-type. Boeing kondigde in januari ook een productieverhoging aan voor de populaire 737-machines. De Amerikanen hadden in oktober 2014 al gecommuniceerd de maandproductie van de 737-types op te zullen voeren van de huidige 42 naar 52 in 2018. Dat kunnen er nu 57 worden in 2019. Productieverhogingen zijn echter ook nodig om het omvangrijke orderboek binnen een enigszins acceptabele periode weg te werken.
Bekijk de detailpagina van Airbus
Het orderboek van zowel Boeing als Airbus blijft uiterst sterk. Boeing heeft voor $489 mrd aan bestellingen in de boeken (eind 2014: $502,3 mrd), waarvan $431 mrd betrekking heeft op commerciële vliegtuigen (eind 2014: $440,1 mrd) en $45,2 mrd gerelateerd is aan de tak Defence, Space & Security. Airbus zag het orderboek het afgelopen jaar juist groeien van €858 mrd naar een nieuw record van €1,01 bln. Het ontving vorig jaar voor €159 mrd aan nieuwe orders, beduidend meer dan de $83 mrd (€75 mrd) die Boeing kon bijschrijven.
Resultaten en vooruitzichten
Waar Airbus mooie groeicijfers kan overleggen, zien we bij Boeing krimp. Dat heeft echter vooral van doen met eenmalige lasten. Over geheel 2015 rapporteert Boeing een omzetgroei van 6%, tot het recordbedrag van $96,1 mrd. De nettowinst daalde met 13% tot $7,74 mrd en de winst per aandeel (beide non-GAAP) met 10% tot $7,72. Dit cijfer wordt echter flink gedrukt door eenmalige lasten van in totaal $1,61 per aandeel voor opgelopen vertragingen bij het militaire tanktoestel KC-46, alsmede de zwakte bij het 747-vrachtvliegtuig. Autonoom is sprake van een groei van 13% van de winst per aandeel, tot $9,33. Voor 2016 wordt een flink lagere winst per aandeel (non-GAAP) verwacht van $8,15-8,35. De verwachte lagere verkopen zorgen ook voor een wat lagere omzetverwachting van $93-95 mrd. Geholpen door een naar verwachting wel stijgende operationele kasstroom, tot naar verwachting $10 mrd dit jaar, kondigde Boeing afgelopen december aan het dividend met 20% op te voeren tot $1,09 per kwartaal en introduceerde het een nieuw aandeleninkoopprogramma van liefst $14 mrd. Boeing biedt daarmee een dividendrendement van 3,8%.
Airbus wist de omzet over 2015 met eveneens 6% op te voeren, tot €64 mrd. De winst per aandeel ging met 15% omhoog tot €3,43. Dit cijfers wordt echter sterk beïnvloed door eenmalige posten. Op ebit-niveau is nauwelijks sprake van groei. Airbus stelt wel een verhoging van het dividend voor, met €0,10 tot €1,30 per aandeel, goed voor een direct rendement van 2,3%. Voor dit jaar rekent de Europese vliegtuigbouwer op een stabiele onderliggende ontwikkeling van de ebit en de winst per aandeel. Het concern had de outlook voor 2016 al eerder uitgesproken. Beleggers reageerden toen uiterst negatief.