Beleggers Belangen Live

L’Oréal blijft succesverhaal

De luxe cosmetica groeit veel sneller dan de gewone cosmetica en L’Oréal speelt daar goed op in. De margevriendelijke digitale verkoop steeg sterk. En de koers ook.  

Haarverzorging, haarkleuring, huidverzorging, geuren en make-up, dat zijn de vijf productcategorieën cosmetica die  L’Oréal[actuele-koers issueid=”360017060″] aanbiedt. Over het derde kwartaal wist het Franse cosmeticabedrijf de omzet met 11% te verhogen, naar €7,2 mrd. De autonome groei kwam uit op 7,8%. Daarmee overtreft het bedrijf de marktgroei van 5-6%. Binnen de productcategorieën zit de grootste groei in het duurdere segment. Die zijn samengevoegd in de divisies L’Oréal Luxe en Active Cosmetics.

De autonome omzetgroei in de eerstgenoemde divisie nam in het derde kwartaal toe met 13,8%. De omzet ervan beslaat 38% van de totale omzet. Bij Active Cosmetics was de autonome kwartaalgroei 14,2%. Deze divisie beslaat ruim 8% van de totale omzet. De autonome groeicijfers bij de divisies Professional Products (voor kappers) en Consumer Products waren respectievelijk 3,9% en 2,7%.

Regionale spreiding en groei van L’Oréal

De grote groei komt, net als bij luxe-consumptiegoederenbedrijven LVMH en Kering en concurrent Estée Lauder, vooral uit Azië Pacific. De autonome omzet steeg er met 22,6%, met China als grootste groeier. De omzet kwam in Azië Pacific met bijna €2,3 mrd uit op uit circa 32% van de totale omzet.

De digitale verkoop steeg met 47,5% en bedraagt nu 13,5% van de totale omzet. Die is vooral groot in groeigebied China. De andere autonome groeiregio was Oost-Europa (+12,8%). Daar bleven West-Europa (+3,2%) en vooral Noord-Amerika (-1,3%) ver bij achter.

Koers L’Oreal op all time high

Met 7,8% was de totale autonome groei niet eens zoveel hoger dan eerder in het jaar (+7,3%). Uit de stijging van de aandelenkoers bleek echter dat beleggers het benauwd hebben gehad vanwege de geopolitieke ontwikkelingen rond China (handelsconflict en Hongkong). Het bedrijf zette echter een eerder ingezette versnelling van de groei voort. De groei in de hogere-margeproducten, met ook de toename van de margevriendelijke internetverkopen, beloven veel voor de nabije toekomst.

Mijn verwachting is dat de groei zoals ik die heb beschreven, voorlopig zal doorgaan, met toenemende winstgroei en stijgende dividenden tot gevolg. De k/w van 33,5 is echter zo veeleisend dat ik toch mijn houdadvies handhaaf.

Derdekwartaalomzet
In € mln 2019 2018
West-Europa 1929 1856
Noord-Amerika 1895 1821
Nieuwe markten 3360 2797

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert