Beleggers Belangen Live

Herstel Air France-KLM duurt nog jaren

Nederland, Schiphol, 6 april 2020 KLM CoronaCrisis Coronavirus, KLM en Schiphol getroffen door het coronavirus in Nederland / geparkeerde vliegtuigen op landingsbaan Schiphol. / / Bijna de hele KLM-vloot staat aan de grond op thuisbasis Schiphol. Het bedrijf zit in zwaar weer en kan daar niet alleen uitkomen. Een miljardenlening moet luchtvaartcombinatie Air France-KLM door de crisis trekken: voor de KLM 2 miljard euro aan steun en voor Air France 4 miljard euro, naar verluidt. / covid-19 corona virus Pandemie maatregelen / CoronaCrisis KLM Air France en KLM vliegtuigen vliegtuig vliegen Schiphol vliegveld luchthaven airport mainport Airlines passagiersvervoer ligt volledig stil reizen vliegen Amsterdam airport vliegen vliegtuigen / business vliegtuigen vliegtuig airplane airplanes KLM, Koninklijke Luchtvaart Maatschappij Airfrance KLM Skyteam AIR FRANCE KLM Group airfrance. Schiphol Airport, Schiphol Amsterdam vliegen Schiphol vliegveld luchthaven airport mainport Airlines passagiersvervoer reizen vliegen Amsterdam airport vliegen vliegtuigen Royal Dutch Airlines Economie crisis foto: Peter Hilz / HH
Peter Schutte
Peter Schutte Expert

Air France-KLM boekt een recordverlies van €1,8 mrd in het eerste kwartaal en een nog veel hoger verlies in het tweede kwartaal. De luchtvaartmaatschappij ziet ook geen spoedig herstel.

De coronacrisis raakt de luchtvaartindustrie keihard. Voor het tweede kwartaal is de verwachting dat 95% van de vliegtuigen van Air France-KLM aan de grond staan. Dit percentage zal in het derde kwartaal naar schatting nog altijd 80% bedragen. Het passagiersvervoer zal meerdere jaren nodig hebben om weer op het niveau te komen van voor de crisis, aldus Air France-KLM in haar sombere outlook.

Hogere verliezen in tweede kwartaal

Over het eerste kwartaal liep het operationeel verlies met ruim €500 mln op tot €815 mln. Onder de streep resteert een verlies van €1,8 mrd, tegen -€326 mln in dezelfde periode vorig jaar. De verliezen in het tweede kwartaal zullen nog significant hoger uitkomen.

Intussen is het concern volgeladen met staatskrediet. Onder dit gesternte zal het jaren duren alvorens deze leningen zijn terugbetaald. Zoals ik al eerder schreef, lijkt een aandelenemissie niet ver weg. Mogelijk leidt dat tot (gedeeltelijke) nationalisatie. Voor de gewone aandeelhouder valt er weinig te halen bij dit bedrijf. ‘Verkopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert