Beleggers Belangen Live

Groeibedrijf LVMH lijdt zwaar maar blijft interessant

De sluiting van winkels weegt zwaar op de eetstekwartaalomzet van het Franse LVMH. Dat merkte het bedrijf in de retailverkopen die sterk afhankelijk zijn van het toerisme.

Het Franse luxeconsumptiebedrijf[actuele-koers issueid=”360017053″] meldde voor het eerste kwartaal een daling van de autonome omzet van 17%. De gewone omzetdaling was 15%, naar €10,6 mrd. Daarbij vormde de divisie Selective Retailing, die sterk afhankelijk is van het toerisme, een uitschieter. De autonome omzet daalde er door de sluitingen met maar liefst 26%, naar €2,6 mrd. Aangezien deze divisie 28% van de totale omzet van LVMH uitmaakt, hakt dit er stevig in. De divisie is verantwoordelijk geweest voor bijna de helft van de omzetdaling. Het gaat bij Selective Retailing om retailzaken van LVMH. Die bevinden zich onder meer op toeristenpunten zoals op vliegvelden of zelfs op cruiseschepen. Zowel het vliegverkeer als de vakantievaart ligt stil. De verkooppunten sloten het eerst in China (vanaf januari). Vanaf begin maart volgden de winkels in West-Europa en die in Noord-Amerika gingen eind maart dicht.

Andere divisies

Ook de divisie Horloges en Juwelen zag de omzet flink wegzakken. Autonoom daalde deze eveneens met 26%, naar €0,8 mrd. De divisie is met een omzetaandeel van 8% echter de kleinste. De divisies Wijnen & Sterke drank, Mode & Leerproducten en Parfums & Cosmetica konden profiteren van sterk aantrekkende onlineverkopen. Die werden overigens niet gekwantificeerd. De eerstgenoemde divisie kende een autonome omzetdaling van 14%, tot €1,2 mrd. Bij Parfums & Cosmetica was sprake van een autonome verlaging van 19%, naar €1,4 mrd en bij Mode & Leerproducten nam de autonome omzet met 10% af, tot €4,6 mrd.

Toekomst en advies.

In China gaan de winkels nu weer geleidelijk open. Europa en Noord-Amerika volgen later. Ook de productielocaties van LVMH zullen weer geleidelijk op gang komen. Voor het tweede kwartaal moet dus eveneens op een omzetdaling gerekend worden en dat kan ook nog verwacht worden van het derde kwartaal. Ik houd bij mijn schattingen dus rekening met een flink lagere omzet over het hele jaar. Voor de nettowinst over heel 2020 betekent dat volgens mij een daling van 10%, naar €13,00. Dat levert een k/w van 26,4 op. LVMH is echter een groeibedrijf en mijn advies geldt voor een jaar. Na het derde kwartaal van 2020 volgt een stevig herstel. Bij een k/w van 26,4 blijf ik daarom ondanks een dividendverlaging (zie tabel) bij ‘kopen.’

Kwartaalomzet- en dividendcijfers
2020 2019
Omzet (in mrd €) 10,596 12,538
Interim dividend (in €)          2,20          2,00
Slotdividend (in €)          2,60          4,00

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert