Beleggers Belangen Live

Geen vuurwerk bij Unilever

Unilever legde tijdens de kwartaalupdate degelijke cijfers voor, met vooral een uitstekend presterende ijsdivisie, maar ook drie divisies met volumekrimp.

Unilever behaalde in het derde kwartaal een onderliggende omzetgroei van 4,5%, gedragen door 3,6% volumegroei en 0,9% prijsstijgingen. Deze groei kwam vooral tot stand door de groei van 75% van de merken die de Power Brands van Unilever vormen en waar Unilever haar focus op legt. Deze strategische focus lijkt prima te werken. De Power Brands behaalden 5,4% onderliggende omzetgroei via 4,3% volumegroei en 1,1% aan prijsstijgingen.


Overigens is het niet zo dat merken die deel uitmaken van de af te splitsen ijsdivisie bij voorbaat worden uitgesloten van de Power Brands. De cijfers van de wat cyclischere ijsdivisie waren afgelopen kwartaal erg goed met 9,8% onderliggende omzetgroei, via 6,7% omzetgroei en 2,9% prijsstijging.

IJsdivisie

Dat helpt Unilever in de toekomst wellicht wat om een goede prijs voor de ijsdivisie te ontvangen. Het ijsmerk Magnum, dat met dubbele cijfer groeide, valt echter ook binnen de Power Brands en Cornetto haalde een hoog enkelcijferige groei. Oftewel, de gemiddelde groei bij de resterende Power Brands zou wat lager liggen zonder deze harde groeiers.

Lees ook Advieswijziging Unilever | Premium merken in de etalage

Naast ijs sprong Beauty en Wellbeing er met 5,7% volumegroei positief uit, het vierde kwartaal op rij met volumegroei boven de 5%. De overige divisies, Personal Care, Home Care en Nutrition lieten jaar-op-jaar echter volumekrimp zien met respectievelijk -5,7%, -2,9% en -1,5%.

Advies aandeel Unilever blijft ‘houden’

Unilever handhaafde de verwachting van de onderliggende omzetgroei van 3-5% in 2024, wat conform de doelstelling voor de komende jaren is. Daarnaast verwacht Unilever dat de margeverbeteringen in de tweede jaarhelft van 2024 minder sterk zijn dan in de eerste jaarhelft, maar voor heel 2024 minstens 18% onderliggende operationele marge. Al met al is er geen aanleiding de taxaties te wijzigen. Bij een geschatte k/w van 20,2 voor 2024 blijft het houdadvies staan.

Jaarcijfers in € 2024 (t) 2023
Omzet (mrd) 60,9 59,6
Wpa 2,85 2,60
Dividend 1,73 1,71

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Martijn van Herpen

Martijn van Herpen (1977) werkte na zijn studies Milieutechnologie en Bedrijfswetenschappen in diverse functies op het gebied van risicomanagement. In 2020 rondde hij ook zijn Executive Master of Internal Auditing af. In 2023 stapte hij bij Beleggers Belangen weer in de beursjournalistiek. Zijn primaire aandachtsgebieden zijn de sectoren Handel (consumenten), Voeding & drank en Persoonlijke verzorging.

Meer artikelen van deze expert