Beleggers Belangen Live

Fastned | Waarom het hoog tijd is voor een emissie

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

De koersstijging van het aandeel Fastned is ongekend. In drie maanden tijd is het aandeel met bijna 500% gestegen. Zit daar nog enige logica achter?

Fastned, uitbater van elektrische laadstations langs Europese snelwegen, weet ondanks alle lockdowns de groei er in te houden. Over het slotkwartaal 2020 wist het bedrijf de omzet met 14% op te voeren. Dat is weliswaar een stuk minder dan de 54% groei over het derde kwartaal, maar het is niettemin een goede prestatie omdat er door de nieuwe lockdowns beduidend minder gereden wordt in met name het woon-werkverkeer.

Dat laatste zal wellicht deels blijvend zijn, maar achterliggend ontpopt zich tegelijkertijd wel een megamarkt. De verkopen van auto’s blijven achter, maar die van elektrische auto’s versnellen juist. Dit zal de toekomstige groei van Fastned aanjagen en zo denken beleggers er kennelijk ook over.

Verliesgevende groei

Vooralsnog gaat de kost duidelijk voor de baat uit bij Fastned. Definitieve cijfers over 2020 zijn er nog niet, maar een nettoverlies van €10 mln lijkt aannemelijk. Het bedrijf sorteert voor op de versnelde elektrificatie van het wagenpark en moet daarvoor eerst flink investeren. Per ultimo 2020 telde Fastned 131 laadstations verspreid over zes Europese landen. Het bedrijf streeft een Europese dekking na en wil groeien naar 1000 stations. Dit zal veel schaalvoordelen bieden op het gebied van inkoop van energie en de backoffice.

Voorlopig financiert Fastned zichzelf hoofdzakelijk met schuld. Bij particuliere beleggers staat voor circa €90 mln aan obligaties uit waarop het bedrijf een rente van maar liefst 6% is verschuldigd. Dit brengt een jaarlijkse rentelast van €5,4 mln met zich mee. Vooral hierdoor schrijft Fastned rode cijfers en is het eigen vermogen negatief. Hoog tijd dus voor een emissie van aandelen. De huidige koers leent zich daar natuurlijk uitstekend voor.

Aandeel Fastned blijft op ‘verkopen’

De groeikansen voor Fastned zijn groot, maar de mate waarin zich dit vertaalt in harde winstcijfers is nog altijd onduidelijk. De huidige beurswaarde ligt al ruim boven €1 mrd, bijna €10 mln per laadpaal. Dat is erg fors. Wij blijven terughoudend en worden pas enthousiaster als er zicht is op winst en de balans versterkt is. ‘Verkopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert