Beleggers Belangen Live

Vopak stelt de markt teleur

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

De koers van het aandeel Vopak daalt vandaag een paar procent nadat het bedrijf over het derde kwartaal minder goed presteerde dan verwacht. Conversie naar de IMO 2020 brandstofregels zette de bezettingsgraad verder onder druk.

Over het derde kwartaal boekte Vopak een onderliggende ebitda van €202,4 mln, tegen €182,7 mln een jaar eerder. De gemiddelde analistenverwachting lag op €209 mln. Gecorrigeerd voor IFRS 16 bedraagt de onderliggende ebitda €190,3 mln. Na negen maanden staat de teller voor de onderliggende ebitda op €625 mln, inclusief IFRS 16. Dat is 13% meer dan vorig jaar en dat valt nog maar net binnen de bandbreedte van de voorspelde ‘significante groei’, wat staat voor 12-20%. Gecorrigeerd voor IFRS 16 valt de groei zelfs een stuk lager uit. De nettowinst per aandeel kwam uit op €0,72, wel beduidend hoger dan de €0,55 over het derde kwartaal van 2018.

IMO 2020

Vanaf 2020 moet de internationale zeescheepvaart over op zwavelarme diesel, conform de regels van IMO 2020. Vopak is druk bezig geweest zijn tanks hier op aan te passen en dat werk is inmiddels grotendeels klaar. Deze conversie zorgde wel voor extra druk op de bezettingsgraad. Die viel van kwartaal op kwartaal terug van 84 naar 82%. Aanhoudend ongunstige omstandigheden in de oliemarkt zorgen ook nog altijd voor minder goed gevulde tanks.

De overige opslagmarkten, te weten chemicaliën, LNG en biobrandstoffen, bleven stabiel. Het is de verwachting dat de opslag van zwavelarme diesel vanaf het lopende kwartaal een positief effect op de omzet zal geven. Door afdoende zwavelarme diesel in opslag te hebben, kunnen havens aantrekkelijk blijven. Vopak is hier goed voor gepositioneerd.

Desinvesteringen

Per 30 september heeft Vopak de verkoop van zijn terminals in Amsterdam en Hamburg afgerond. Dit levert een netto boekwinst op van €192 mln. Mogelijk volgt meer informatie over de aanwending hiervan na verkoop van de terminals in Algeciras, eind januari.

Vooralsnog wordt er dus niet gerept over een superdividend. Ik vraag mij ook af of dat er wel komt. Het concern heeft flink wat kapitaal nodig voor het bekostigen van alle investeringen, €300-500 mln in 2020. Schuldafbouw zou ook geen overbodige luxe zijn. Het concern torst een nettoschuld van €2,3 mrd mee. De schuldratio ligt op een niet lage 2,8. Het aandeel wordt met een koers-winstverhouding van dik 17 stevig gewaardeerd. Ik volsta met een houdadvies.

DERDEKWARTAALCIJFERS
In € mln  2019 2018
Ebitda* 202,4 182,7
Nettowinst* 91,1 70,5
Wpa 0,72 0,55
*voor buitengewone posten inclusief IFRS 16

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert