Coca-Cola beleeft een periode van ommekeer. Als antwoord op kritiek op het suiker- en zoetstoffengebruik heeft het concern nieuwe cola’s ontwikkeld (Light, Zero en Life) en daarbij het rode flesje en blikje als uniek symbool losgelaten. Dat leidde tot verwarring en imagoschade. Coca-Cola heeft daar in 2015 en 2016 enkele oplossingen voor bedacht. Er moet kostenefficiënter worden gewerkt. Bovendien kan de drank sinds kort in kleine blikjes worden gekocht, tegen hogere centiliterprijzen en komt er een meer uniforme verpakking van de flesjes en blikjes.
In het eerste kwartaal leidde dit (nog?) niet tot betere resultaten. De omzet daalde met 4%, naar $10,3 mrd; autonoom betekende dit een stijging van 2%. Het operationeel resultaat nam met 7% af, tot $2,1 mrd en de nettowinst met 5%, naar $1,5 mrd ($0,34 per aandeel). De lagere cijfers zijn onder meer het gevolg van de efficiency-inspanningen. Zonder deze kosten zou de nettowinst per aandeel zijn uitgekomen op $0,45 en dat was iets hoger dan de analisten hadden verwacht ($0,44).
Bekijk de detailpagina van Coca-Cola
Lees ook: Technische Analyse Coca-Cola