Burberry profiteerde van het herstel in de luxesector, maar de groei en ook de winstgevendheid ligt een stuk minder hoog dan bij de concurrentie.
In de zes maanden tot eind september nam de omzet met 11% toe. De kosten stegen minder hard, zodat de operationele marge klom naar 19,5% tegenover 17,1% een jaar eerder. Maar op basis van constante wisselkoersen bleef de omzetgroei steken op 5% en zonder eenmalige elementen kwam de operationele marge uit op 17,7%, slechts een fractie hoger dan een jaar eerder.
LVMH stelt daar bij constante wisselkoersen een omzetgroei van 20% tegenover, terwijl ook de marge met 26,7% een stuk hoger ligt. In het geval van Richemont gaat het om een groei met 16% en een marge van 28,1%.
Burberry, dat recent een nieuwe creatieve directeur aanstelde, haalt 40% van de omzet uit de regio Azië-Pacific. Er zal dus onvermijdelijk ook een impact zijn van de aanhoudende Covid-lockdowns in China.
Aandeel Burberry op ‘houden’
Tegen 17,5 keer de verwachte winst is Burberry beduidend goedkoper dan LVMH (k/w van 26,3) en Richemont (k/w van 27). Maar in het hogere groeitempo en de grotere winstgevendheid van die bedrijven zal op korte termijn geen verandering komen. ‘Houden’ is het advies.