Beleggers Belangen Live

Beter Bed blijft een groeiverhaal

Er bestaat in 2016 twijfel bij beleggers over de prestaties van Beter Bed, met name die in de grootste markt, Duitsland. Wij zien dit als een goed koopmoment.

Slaapkamerproductenmaker en -verkoper Beter Bed kende een zeer goed eerste halfjaar in 2015 en dat achtervolgt het bedrijf nu. De grootste markt, Duitsland, kende toen met 10% een grote omzetgroei. Die is in 2016 omgeslagen in een daling. Over het eerste kwartaal van 2016 kwam zij uit op 4,3% en in het nu gerapporteerde tweede kwartaal op 2,2%. Dit heeft te maken met de eerdere groeispurt, maar dus ook met tegenvallende vraag. Hetzelfde geldt voor het qua omzet veel kleinere Zwitserland.

In de andere markten is de groei ­uitbundig, zoals in de tweede markt, Nederland, waar de omzet in het eerste kwartaal met 17% steeg en in het tweede met 21%. Ook Oostenrijk, Spanje en België vertoonden snelle groei. De groeilanden domineerden, waardoor in het tweede kwartaal de omzetgroei op 7% uitkwam, bij een toename van de omzet van 3,5% als naar dezelfde ­winkels wordt gekeken. Door betere ­inkoop en aanpassingen in het assortiment steeg de brutomarge (omzet min inkoopkosten) van 56,7% naar 57,4%. Maar door een eenmalige €1 mln aan advieskosten voor acquisities, ­e-commerce en een ­betere logistiek steeg het ­operationele resultaat (ebitda) slechts van €3,7 mln naar €4,3 mln.

Op 30 ­augustus komt het ­bedrijf met de ­winstcijfers. In ieder geval blijft Beter Bed een mooi groeiverhaal.

Bekijk de detailpagina van Beter Bed

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert