Beleggers Belangen Live

Dalende olieprijs komt gelegen voor Air France-KLM

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

De weer dalende olieprijs geeft Air France-KLM en de gehele luchtvaartsector vleugels. Het kan mogelijk tegenwicht bieden aan de aanhoudende kostenstijging en toenemende geopolitieke onrust.

De koers van Air France-KLM is sinds het dieptepunt vorige maand liefst 27% gestegen. Air France-KLM doet het daarmee nog beter dan Lufthansa en IAG die sindsdien respectievelijk 19 en 20% opliepen. Het herstel is dus wel sectorbreed en dergelijke koersuitslagen zijn voor de zeer cyclische luchtvaart niet ongewoon. Maar opvallend zijn ze toch wel, gezien alle economische onzekerheid en lange levertijden van reserve-onderdelen.

Resultaten beter dan verwacht

Belangrijkste reden voor het herstel lijkt de dalende olieprijs te zijn. Air France-KLM kreeg ook nog vleugels door een recente koopaanbeveling van JP Morgan. De grote Amerikaanse zakenbank verwacht een beter 2025 en wijst op de lage waardering.

De cijfers over het tweede kwartaal waren wel flink lager dan verwacht, waardoor het aandeel zwaar onder druk kwam te staan. Daarvoor had het concern al een omzetwaarschuwing afgegeven vanwege de negatieve effecten die de Olympische Spelen in Parijs op de bedrijfsvoering hadden. Uiteindelijk bleek €40 mln van het operationele resultaat te zijn afgeknaagd doordat Fransen hun vakanties hadden uitgesteld.

Air France-KLM verwacht voor het derde kwartaal een stijging van de kosten per eenheid met 2% en ook voor geheel 2024 rekent het op een dergelijke toename. Eerder mikte het nog op een kostenstijging van 1-2%. Air France-KLM staat ook hierin niet alleen, want Lufthansa temperde eveneens de jaarverwachtingen.

Consolidatieslag in de sector

Eind augustus van dit jaar completeerde Air France-KLM de overname van een 19,9%-belang in de Scandinavische carrier SAS. Dit tegen een bedrag van 4,5 mln voor een combinatie van aandelen en convertibles. Met deze aankoop maakt Air France-KLM deel uit van een consortium van vier investeerders, waaronder de Deense staat, waarmee SAS uit surseance raakt. Noodlijdende spelers vinden zo onderdak bij de grote concerns. Eerder kwam het Italiaanse ITA, ontstaan uit het teloorgegane Alitalia, onder de vleugels van Lufthansa. Een verdere samenklontering valt te verwachten, bijvoorbeeld via overname van het Portugese TAP, een van de laatste onafhankelijke Europese maatschappijen.

Advies aandeel Air France-KLM op ‘houden’

De consensusverwachtingen voor Air France-KLM zijn inmiddels verder teruggelopen. Voor de jaaromzet wordt nu gerekend op €31,35 mrd (2023: €30 mrd) en voor het operationele resultaat op €1,58 mrd (2023: €1,7 mrd). Eerder ging de markt nog uit van een omzet van €31,5 mrd en stabiel operationeel resultaat.

Ondanks de veel lager dan eerder aangenomen nettowinstverwachting voor dit jaar, blijft het aandeel zeer laag gewaardeerd. Voor 2024 bedraagt de koers-winstverhouding nog geen 4, teruglopend tot mogelijk zelfs 2,5 voor 2025. Vanwege alle onrust in de wereld en zwakke conjunctuur blijven wij echter bij ons houdadvies voor het aandeel Air France-KLM.

Halfjaarcijfers
in € 2024 2023
Omzet 14,6 mrd 14,0 mrd
Operationeel resultaat 24 mln 426 mln
Nettowinst -314 mln 275 mln

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert