Beleggers Belangen Live

Advieswijziging | MBG niet langer koopwaardig, nieuwe sectorfavoriet

Jeff Thijssen
Jeff Thijssen Expert

De op het oog lage waardering en het mooie dividendrendement voor het aandeel Mercedes-Benz volstaan niet meer voor een koopadvies.

Begin 2021 was Mercedes-Benz (Daimler) de Tip van de week. Met een rendement van 58,3% stelt de aanbeveling niet teleur. Er waren destijds meerdere redenen om enthousiast te zijn over de onderneming, bijvoorbeeld het nieuws dat de truckdivisie zou worden afgesplitst. Daarmee zou de conglomeraatskorting worden weggewerkt.

Daarnaast wilde Mercedes-Benz in 2021 tal van elektrische voertuigen op de markt brengen. Hiervoor had het een nieuwe lijn opgericht: Mercedes-Benz EQ. Ook vond de lancering plaats van de nieuwe C-klasse en S-klasse. Twee positieve ontwikkelingen, omdat bij de lancering van nieuwe versies en nieuwe modellen de verkoopaantallen vaak hoger liggen en tegelijkertijd de prijszetting vaak gunstiger is.

Tegelijkertijd had het management grote ambities om de hoge kostenstructuur waar de onderneming om bekend stond te verlagen. Hierdoor was het potentieel aan margeverbetering hoger ten opzichte van de concurrentie.

De chiptekorten die de gehele sector vervolgens parten speelden, leidden ertoe dat er ook nog eens voorrang werd gegeven aan de duurste modellen, die de hoogste marges hebben. Hierdoor wist Mercedes-Benz in 2022 te overtuigen met de jaarcijfers. De omzet kwam uit op €150 mrd, een toename van 12% vergeleken met een jaar eerder. Het operationeel resultaat steeg met 28% naar €20,5 mrd. Hierdoor verbeterde de ebit-marge van 11,9 naar 13,7%. Onderaan de streep bleef een winst per aandeel over van €13,55 (2021: €10).

Prijzenoorlog

Inmiddels neemt de druk op de toeleveringsketens af en lijkt er onder aanvoering van Tesla een prijzenoorlog te ontstaan. Hierdoor is de kans op een groei van de winst per aandeel de komende jaren flink afgenomen. Dat komt mede doordat de onderneming de komende jaren nog fors moet investeren in de elektrificatie van haar wagenpark. Door de beperkte schaalgrootte van Mercedes-Benz is dat een extra uitdaging.

Daarnaast kan de vraag naar nieuwe voertuigen de komende maanden onder druk komen te staan. Een van de redenen hiervoor is de angst voor een recessie, daarbij helpt het eveneens niet dat de rente flink is opgelopen. Het lenen van geld voor de aanschaf van een luxe auto als een Mercedes is hierdoor aanzienlijk duurder geworden.

Het management van Mercedes verwacht dat de vraag naar haar voertuigen op peil zal blijven, omdat het opereert in het luxe segment. Een doelgroep met meer financiële slagkracht.

Aandeel Mercedes-Benz naar ‘houden’

Terughoudendheid in het aandeel Mercedes-Benz lijkt momenteel desalniettemin op zijn plek. Mede door het gegeven dat steeds meer nieuwe aanbieders van elektrische voertuigen, met name uit China, de markt op komen en marktaandeel lijken te winnen.

Bij een geschatte k/w 2023 van zes lijkt Mercedes-Benz, dat beschikt over een sterke balans en aandeelhouders een dividendrendement biedt van 6,6%, niet duur. Toch zien we te weinig triggers die het aandeel na de recente koersstijging flink hoger kunnen zetten. Het advies voor het aandeel Mercedes-Benz gaat een trede omlaag naar ‘houden’. Siemens is onze nieuwe sectorfavoriet.

De auteur heeft een positie in Mercedes-Benz.

Jaarcijfers in € mrd 2022 2021
Omzet 150 133,9
Vrije kasstroom 8,1 7,9
Wpa (in €) 13,5 10

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeff Thijssen

Jeff Thijssen

Expert

Jeff Thijssen (1982) werkt sinds 2019 bij Beleggers Belangen. In 2008 behaalde hij zijn Bachelor Business Administration aan de Hogeschool van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij in diverse functies bij de Nederlandsche Bank, ING, Binck Bank en TradersOnly. Jeff is een ervaren beurshandelaar die zich bij broker TradersOnly heeft gespecialiseerd in de optiematerie. Bij Beleggers Belangen schrijft hij over de ontwikkelingen op de financiële markten en volgt hij de aandelen uit de sector Industrie.

Meer artikelen van deze expert