Wij verlaagden na de eerstekwartaalcijfers ons advies naar ‘verkopen’ vanwege Brazilië en de overname van SABMiller. Na de tweedekwartaalcijfers handhaven we ons verkoopadvies.
De geconsolideerde tweedekwartaalcijfers van AB Inbev vertonen door de hele verlies- en winstrekening heen een daling. De omzet nam met 4% af, naar $10,8 mrd. Het operationeel resultaat (ebit) daalde met 3% naar $3,2 mrd en de nettowinst zelfs met 82% naar $410 mln. Er waren veel kosten gekoppeld aan de overname van SAB Miller. Deze verslechtering vertelt echter niet het hele verhaal, want de autonome cijfers waren beter. De bierbrouwer verkocht weliswaar minder hectoliters drank (-1,7%), maar wist de autonome omzet in Amerikaanse dollars wel met 4% te verhogen. Dat duidt op prijsmacht. De autonome ebit steeg met 3%.
Belangrijkste markten
In de VS (25% van de hoeveelheid verkochte hectoliters) werden na een daling in het eerste kwartaal weer meer hectoliters verkocht en meer omzet gedraaid, bij een hogere ebitda-marge. In Mexico (10%) groeide de hoeveelheid verkochte drank uitbundig, maar met 7,2% toch minder dan in het eerste kwartaal (13%). De ebitda-marge staat er echter onder druk door de verkoop- en marketinginvesteringen. In China (19%) daalde de hoeveelheid verkochte drank met 2,3% sneller dan in het eerste kwartaal. Maar een betere merkenmix – relatief meer Budweiser en super-premiummerken verkocht – leidde wel tot een margestijging van 26,5% naar 32,1%. In Brazilië (21%) daalde het aantal verkochte hectoliters met 4,7%. Dat was echter 8,5% in het eerste kwartaal. Schaaleffecten werkten AB Inbev bij die daling sterk tegen doordat de vaste kosten harder gingen doorwegen. De marge daalde daardoor met 217 basispunten naar 45,1%. Dat was een toename vergeleken met het eerste kwartaal (-96 basispunten).
Onze aandacht is verder gericht op Brazilië. Het land is in crisis, wat de betaalbaarheid van Budweiser en de premiummerken onder druk zet. Toch vormt juist een hogere populariteit van de ‘dure’ bieren de kern van AB Inbev’s strategie. Oplossingen die zijn aangedragen hebben te maken met een efficiëntere distributie en met het gebruik herbruikbare glazen flessen, met voor de consumenten een prijspuntensysteem waardoor het bier goedkoper wordt. Ondanks deze pogingen past AB Inbev de verwachtingen voor 2016 voor Brazilië aan van hogere netto-opbrengsten naar stabiele. In onze ogen waren de prognoses van AB Inbev voor Brazilië juist het zwakke punt binnen de verwachtingen voor het hele jaar. Op grond van de resultaten zien wij dan ook geen reden om bij een hoge k/w van 31,7 ons verkoopadvies te wijzigen.
[su_box title=”Overname SABMiller verloopt moeizaam” style=”soft” box_color=”#f1f0ee” title_color=”#e40613″ radius=”1″]Het biedingsproces tussen AB Inbev en SABMiller gaat alles behalve makkelijk. Na een aanvangsbod van £38 per aandeel leek na enkele weigeringen van de kant van SABMiller en zijn aandeelhouders overeenstemming te zijn bereikt over £44 per aandeel. Maar er kwam nieuwe oppositie van de kant van de aandeelhouders van SABMiller: de afwaardering van het Britse pond na het EU-referendum reduceerde hun overnamepremie. AB Inbev heeft zich daardoor op 26 juli laten verleiden tot een ‘finaal’ bod van £45 per aandeel. Ondertussen heeft AB Inbev veel geld geleend, waarvan de rentelasten in het tweede kwartaal sterk op de winstgevendheid drukten, maar het ziet ernaar uit dat dit bod wel geaccepteerd gaat worden.[/su_box]