Beleggers Belangen Live

Aandeel L’Oréal is goed maar prijzig

L’Oréal blijft het dankzij haar brede spreiding goed doen. Noord-Amerika viel wat tegen, China viel wat mee. Gemiddeld rolt er een stabiele groei uit.

De koers van het aandeel L’Oréal heeft een goede jaarstart met een winst van zo’n 10%, vooral door stijging in de dagen na de kwartaalcijfers van medio april. Die stijging mag overigens niet alleen aan de kwartaalcijfers worden toegewezen, aangezien het bedrijf toen ook liet weten dat de Amerikaanse importheffingen vooralsnog leken mee te vallen.

De omzet steeg in het eerste kwartaal met 4,4% tot €11,7 mrd, wat op autonome basis gelijkstaat aan 3,5%. Alle divisies realiseerden groei, maar met 5,8% autonome omzetgroei droeg de divisie Luxe (€4,1 mrd omzet) duidelijk het meeste bij. De divisies Professional Products (€1,3 mrd), Consumer Products (€4,2 mrd) en Dermatological Beauty (€2,1 mrd) hadden met respectievelijk 1,6, 2,3 en 2,7% een aanmerkelijk bescheidener autonoom groeitempo. Qua productcategorieën zag L’Oréal de grootste groei bij parfums en haarverzorging (waaronder haarkleuring).

Zwakkere vraag

Opvallend was de autonome omzetkrimp van 3,7% in Noord-Amerika, terwijl alle andere regio’s groei lieten zien. De kwartaalcijfers gingen immers over de periode voorafgaand aan Trumps Liberation Day. L’Oréal signaleerde een zwakkere vraag bij consumenten. In het eerste kwartaal waren er weinig reclamecampagnes, aangezien die voor het tweede kwartaal gepland zijn. Het bedrijf verwacht in de loop van het jaar dan ook verbetering in Noord-Amerika. China verbeterde wel. Omzetkrimp werd omzetstabilisatie en in de tweede jaarhelft moet de omzet in China weer groeien.

Advies aandeel L’Oréal blijft ‘houden’

Voor heel 2025 houdt L‘Oréal vast aan een 4,0-4,5% hogere concernomzet. We verlagen onze wpa-taxatie iets, tot €13,00. Met een k/w van 28,5 voor 2025 is het aandeel L‘Oréal prijzig, maar houdt het wel haar houdadvies vanwege de hoge kwaliteit.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Martijn van Herpen

Martijn van Herpen (1977) werkte na zijn studies Milieutechnologie en Bedrijfswetenschappen in diverse functies op het gebied van risicomanagement. In 2020 rondde hij ook zijn Executive Master of Internal Auditing af. In 2023 stapte hij bij Beleggers Belangen weer in de beursjournalistiek. Zijn primaire aandachtsgebieden zijn de sectoren Handel (consumenten), Voeding & drank en Persoonlijke verzorging.

Meer artikelen van deze expert