Beleggers Belangen Live

L’Oréal | Online focus biedt gewenste resultaat

Cosmeticabedrijf L’Oréal weet de omzetdaling in 2020 te beperken dankzij eerdere investeringen in e-commerce.

De inzet van het luxeconcern op online verkoopkanalen heeft in 2020 zijn vruchten afgeworpen. De online jaaromzet steeg met circa €3 mrd, van 16% naar 27% van de omzet. De andere groeidiamant is de divisie Active Cosmetics (+19% autonoom), en dan vooral de huidverzorgingsproducten. Die profiteren van een toenemende nadruk bij consumenten op gezondheid.

L’Oréal blijft op ‘houden’

De focus op gezondheid gaat wel ten koste van make-up (-22%) bij andere divisies. Die daalden met 5 tot 8%, waardoor de autonome jaaromzet met slecht 4% terugliep (naar €28 mrd). De nettowinst per aandeel nam met 6% af, tot €7,30, en het dividend stijgt van €3,85 naar €4,00. Bij een k/w van bijna 40 blijft het houdadvies staan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert