Beleggers Belangen Live

CCEP krimpt door lockdowns

Bottelaar CCEP ziet in de coronacrisis de groei in de consumentenmarkt toenemen, maar dat biedt onvoldoende soelaas.

De verkochte hoeveelheden drank voor thuisconsumptie groeiden in 2020 met 1,5% en de online-verkopen namen met maar liefst 44,0% toe. De overige segmenten liepen echter met 27,5% terug. Hierdoor daalde de totale omzet met 11% naar €10,6 mrd. De merken Monster en Coca-Cola Zero groeiden wel.

Doordat de vaste kosten bij de lagere omzet zwaarder gingen wegen, daalde de nettojaarwinst van €1195 mln naar €821 mln. CCEP ontplooide in 2020 meerdere groei-initiatieven, zoals ‘ready-to-drink’ koffie en de beoogde overname van grote Australisch-Indonesische bottelarij-activiteiten die deels eigendom zijn van Coca-Cola (Amatil). De groei komt dus wel weer. Bij een k/w van 17,9 blijft het houdadvies staan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert