Bottelaar CCEP ziet in de coronacrisis de groei in de consumentenmarkt toenemen, maar dat biedt onvoldoende soelaas.
De verkochte hoeveelheden drank voor thuisconsumptie groeiden in 2020 met 1,5% en de online-verkopen namen met maar liefst 44,0% toe. De overige segmenten liepen echter met 27,5% terug. Hierdoor daalde de totale omzet met 11% naar €10,6 mrd. De merken Monster en Coca-Cola Zero groeiden wel.
Doordat de vaste kosten bij de lagere omzet zwaarder gingen wegen, daalde de nettojaarwinst van €1195 mln naar €821 mln. CCEP ontplooide in 2020 meerdere groei-initiatieven, zoals ‘ready-to-drink’ koffie en de beoogde overname van grote Australisch-Indonesische bottelarij-activiteiten die deels eigendom zijn van Coca-Cola (Amatil). De groei komt dus wel weer. Bij een k/w van 17,9 blijft het houdadvies staan.