Unilever klopt verwachting licht, maar doelstelling blijft uitdaging
Beleggers reageerden gematigd positief op het halfjaarbericht van Unilever. De cijfers zijn wel wat gemengd. In een voorbeschouwing had ik al aangegeven dat er meer vuurwerk nodig is op acquisitie- en desinvesteringsvlak om de koers echt in beweging te krijgen.
Unilever boekte over het tweede kwartaal een onderliggende omzetgroei van 3,8% en 3,4% over de eerste jaarhelft. Volumes en prijs lagen redelijk in evenwicht. De marktverwachting lag op een omzetgroei van 3,3% over de eerste jaarhelft.
Prognose
Het waren weer Personal Care en Beauty & Wellbeing die de sterkste groei lieten zien en ook vooral in Noord-Amerika. Analisten waren juist wat terughoudend omtrent de groei in de ontwikkelde landen. Echter, ook de af te splitsen ijstak (zie kader) deed het met een onderliggende omzetgroei van 5,9% goed. De gerapporteerde halfjaaromzet van €30,1 mrd ligt wel 3,2% lager dan vorig jaar, door zwakke Latijns-Amerikaanse valuta en de Amerikaanse dollar en in mindere mate desinvesteringen.
De onderliggende operationele marge van 19,3% ligt 30 basispunten lager dan vorig jaar, maar toch wel een stukje beter dan de 18,8% waar analisten op rekenden. Alle onderdelen ervaarden margedruk, uitgezonderd de relatief laag renderende voedingstak. De onderliggende winst per aandeel over de eerste jaarhelft is uitgekomen op €1,59 (-2,1%), ook hoger dan de verwachte €1,51.
Unilever blijft bij de prognose dat de onderliggende omzetgroei dit jaar 3-5% zal bedragen, waarbij het tweede semester wat meer groei zal laten zien. De markt rekent op een groei van 3,9%, wat dus nog wel een uitdaging wordt. De onderliggende operationele marge zal zoals eerder beloofd hoger uitkomen dan de 18,4% van vorig jaar. Unilever is daarmee goed op weg en beloofde ook over de tweede jaarhelft een marge van minstens 18,5%. Als teken van vertrouwen verhoogt Unilever het kwartaaldividend met 3% tot €0,4528 per aandeel.
Advies aandeel Unilever op ‘houden’
Het is allemaal niet heel schokkend, al zijn concurrenten Procter & Gamble en Nestlé nog minder uitbundig. Ik volsta met het houdadvies (Investeerderspagina) in afwachting van meer strategisch nieuws.