Meta bereikt nieuwe hoogste koers
Bij de zogenoemde Family of Apps (Instagram, Messenger, WhatsApp en Facebook) dikte het aantal dagelijks actieve gebruikers aan met 6% naar 3,48 miljard. Dat komt overeen met circa 42% van de totale wereldbevolking. Tegelijkertijd werd er ook meer verdiend. Meta slaagt er dankzij AI-toepassingen naar eigen zeggen steeds beter in de juiste advertenties bij de juiste doelgroepen te bezorgen. In de praktijk betekent dit dat marketeers bereid zijn om meer te betalen voor dergelijke advertenties en dat legt de groep geen windeieren.
Verwachtingen Meta
De omzet in het tweede kwartaal kwam uit op $47,5 mrd, een toename van 22% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De winst per aandeel steeg maar liefst met 38%, van $5,16 naar $7,14 per aandeel. Zowel de omzetgroei als winstgroei viel daarmee flink hoger uit dan waar analisten rekening mee hielden. De vooruitzichten voor het derde kwartaal zien er eveneens rooskleurig uit. Meta (Investeerderspagina) mikt op een omzetgroei tussen de 17 en 24%.
De kapitaalinvesteringen voor 2025 zullen naar verwachting tussen de $66 en $72 mrd bedragen. Dat is aanzienlijk meer dan de $39,2 mrd in 2024. In 2026 zouden de kapitaalinvesteringen dankzij de investeringen in AI wel eens kunnen oplopen naar $100 mrd.