AkzoNobel neemt afscheid van groeimarkt
In oktober vorig jaar kondigde AkzoNobel aan dat het zich wil concentreren op coatingmarkten waar het een leidende positie heeft of kan krijgen. De eerste stap is de verkoop van een belang van 75% in de lokale Indiase dochter aan conglomeraat JSW Group.
De partijen hangen een totaal prijskaartje van €1,4 mrd aan de activiteiten. Dat komt neer op 22 maal de ebitda, terwijl het Nederlandse bedrijf zelf verhandeld wordt voor iets meer dan 11. Beide partijen verwachten de deal voor het jaareinde af te ronden.
Per saldo stroomt er €900 mln naar AkzoNobel, waarvan €500 mln gebruikt gaat worden voor het afbouwen van de schuldenlast. Eind maart was de nettoschuldenlast nog €4,1 mrd, oftewel ongeveer 2,6 maal de ebitda in het lopende jaar. Dankzij de verkoop kan de onderneming een flinke stap zetten richting de 2,0 die op middellange termijn geldt als streefniveau.
AkzoNobel wil marge opschroeven
De overige €400 mln zet AkzoNobel opzij voor de inkoop van eigen aandelen. De poedercoating-activiteiten en het lokale onderzoekscentrum zijn geen onderdeel van de verkoop. Zo houdt het bedrijf toch nog een kleine positie op de Aziatische groeimarkt.
De onderneming maakt de juiste keuze door de focus te leggen op een sterke marktpositie boven omzetgroei. Schaalgrootte is de sleutel om de marges naar het niveau van grotere concurrenten te tillen en zo een hogere waardering af te dwingen op de beurs. Een verbeterd schuldprofiel geeft ruimte om op sleutelmarkten nieuwe aankopen te doen, terwijl de aandeleninkoop een mooie opsteker is.
Advies aandeel AkzoNobel blijft ‘kopen’
De waardering (k/w 16,9) oogt wat hoog, maar het bedrijf kan komende jaren de vruchten plukken van kostenmaatregelen. Bovendien ontstaat er dan ook ruimte om het dividend (3,3% rendement) op te schroeven. Het koopadvies voor AkzoNobel blijft van kracht.