Apple kan maar niet echt overtuigen
In het eerste kwartaal heeft Apple $95,4 mrd omzet gedraaid, wat 5,1 procent meer was dan een jaar eerder. De nettowinst klom met 4,8% tot $24,8 mrd, of $1,65 per aandeel. Apple verliest verder terrein in China. De omzet zakte er naar $16 mrd (-2,3%).
De iPhone verliest er marktaandeel aan lokale spelers als Huawei, Oppo en Xiaomi. Bij sommige overheidsinstellingen zijn Apple-producten zelfs verboden, als vergelding voor de handelssancties van de Verenigde Staten. Tegelijk is Apple voor de productie van de iPhone van China afhankelijk. De geplande importheffingen zouden toestellen geproduceerd in China fors duurder maken.
Dividend
Op groepsniveau is de iPhone nog altijd de sterkhouder. Met een stijging van 1,9%, tot $46,8 mrd, levert dat product 49% van de bedrijfsomzet. De grootste groei kwam weer van de diensten: AppStore-abonnementen, clouddiensten en advertenties. Ze leveren 28% van de groepsomzet: $26,6 mrd (+11,6%). Apple moet zijn AppStore wel openstellen voor andere betalingsopties dan het ApplePay-platform en het mag geen commissies meer in rekening brengen voor externe aankopen. Er zijn in het eerste kwartaal ook meer Mac’s (+6,7%) en iPad’s (+15,2%) verkocht. De inkomsten uit Wearables (AirPods, HomePod, AppleWatch) daalden met bijna 5%.
Apple kocht vorig boekjaar voor $95 mrd eigen aandelen in en keerde $15,2 mrd uit in dividenden. Het kwartaaldividend stijgt met 4%, naar $0,26, goed voor een rendement van 0,5%. Er komt ook een nieuwe aandeleninkoop ter waarde van $100 mrd.
Advies aandeel Apple blijft ‘verkopen’
Hoewel Apple bijna 20% onder de top van eind vorig jaar noteert, vinden we het aandeel geen koopje. Tegenover een waardering van 29 keer de verwachte winst en 8 keer de omzet staat een omzetgroei van slechts 5%. De aandeleninkoop kan de lage groei en de onzekerheid niet compenseren. Daarom handhaven we het verkoopadvies.