Beleggers Belangen Live

Ahold | Grote impuls online en bezorging

De afgelopen kwartalen werden getekend door de effecten van corona en de lockdowns. Ook in het derde kwartaal zag Ahold Delhaize de omzet flink stijgen. De kosten deden dat echter ook.

De coronapandemie blijft de activiteiten van Ahold Delhaize stimuleren. Mensen werken en eten meer thuis en hebben behoefte om hun huizen en appartementen beter schoon te maken. Hun consumptieve vraag is daardoor gestegen. Daar profiteren bedrijven als Nestlé en Procter & Gamble van, maar ook de winkels met de schapruimte voor hun producten en die hun producten thuis afleveren.

De online verkopen en bezorging hebben door corona een grote impuls gekregen. Dat heeft te maken met gemak en tijdwinst, maar ook met een gevoel van veiligheid in verband met coronabesmettingskans buitenshuis. Ahold Delhaize heeft daarom de online- en thuisbezorgingsfaciliteiten opgevoerd en blijft dat doen (zie kader).

Omzet bij Ahold Delhaize

De derdekwartaalomzet steeg met 6,8%, naar €17,8 mrd. De groei was wel al veel minder dan in het eerste (14,7%) en  tweede kwartaal (17,1%), maar nog veel hoger dan in heel 2019 (2,3%). Het aandeel van de online verkopen steeg sterk. Zij maakten in het derde kwartaal 10% van alle omzet uit. Dat was in het eerste kwartaal nog 7,4%.

In de VS steeg de online-omzet met 115% sensationeel, maar de basis was relatief laag. Het online-aandeel was in de VS in het derde kwartaal 4,6%, waar dat in Europa 18,4% was. In Europa en dan vooral Nederland biedt Bol.com ook een platform voor andere verkopers dan Ahold Delhaize.

Aandeel blijft op houden

De hogere online verkopen met belevering gaan ten koste van de operationele marge. Datzelfde geldt voor de extra kosten die het bedrijf heeft door toename van het personeel en veiligheidsmaatregelen. De hogere omzet zorgt echter ook voor schaaleffecten. Dat leidt dan toch tot een stijging van de autonome operationele marge van 4,3% (derde kwartaal van 2019) naar 4,6%.

De nettowinst daalde van €453 mln naar €68 mln. Dat kwam door €430 miljoen meer aan echt eenmalige kosten. De autonome margestijging heeft geleid tot een iets naar boven aangepaste verwachting van het bedrijf voor de autonome winst per aandeel over heel 2020. Bij een k/w van 11,5 handhaaf ik het houdadvies.

Sterke groei online omzet

De toename van de online-omzet was in het derde kwartaal goed voor 60% van de hele groei van het concern. Het bedrijf wil deze kip met gouden eieren verder uitbouwen. Dat moet ook wel, want concurrenten als Walmart doen hetzelfde. Het houdt onder meer in dat Ahold Delhaize de dichtheid van zijn netwerk bij de thuisbezorging en ophaalpunten (Click & Collect) gaat opvoeren, net als de snelheid van de bezorging.

De inspanningen richten zich vooral, maar niet exclusief, op de VS. Daar worden de Click & Collect-punten in 2021 verdubbeld vergeleken met begin 2020 (naar 1400). Het aantal producten dat verkocht wordt zal met 10-15% toenemen, naar 16.500-17.000. In Europa wordt onder meer de thuisbezorging in België en Roemenië uitgebreid.

Derdekwartaalcijfers Ahold
In mln € 2020 2019
Omzet 17826 16689
Operationeel resultaat 207 679
Nettowinst 68 453

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert