Beleggers Belangen Live

Air France-KLM is er nog lang niet

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

Air France-KLM is nog in onderhandeling over de precieze invulling van de staatssteun. Intussen wordt hard gewerkt aan een grootscheepse reorganisatie. Die zet de verhoudingen tussen de Nederlanders en de Fransen op scherp.

Evenals die van andere luchtvaartmaatschappijen, zit ook de beurskoers van Air France-KLM weer stevig in de lift. Beleggers denken dat het dieptepunt voorbij is nu het concern het aantal vluchten gestaag weer opvoert. Tegelijkertijd putten beleggers hoop uit de impact van het ophanden zijnde grootscheepse reorganisatieplan waar de Canadese topman Ben Smith aan werkt. De werkwijze van Smith zorgt evenwel voor grote strubbelingen tussen de Nederlandse en de Franse tak van de organisatie.

Splijting binnen concern

Te gunstige arbeidsvoorwaarden. Dat is altijd al het grootste probleem geweest bij Air France-KLM, dat aan de machtige Franse vakbonden een geduchte tegenstander heeft. Het concern staat nu echter met de rug tegen de muur. Momenteel loopt er iedere maand €400 mln aan cash uit het bedrijf, en het is duidelijk dat er flink het mes in de organisatie moet. Al die miljarden aan overheidsleningen die Nederland en Frankrijk nu toezeggen moeten immers weer terugbetaald worden en het kan nog jaren duren alvorens het aantal vluchten en passagiersaantallen weer op het oude niveau zit.

Smith lijkt van de gelegenheid gebruik te willen maken om de Nederlandse invloed binnen het concern drastisch in te perken. Zo zouden KLM-afdelingen en routes op Schiphol mogelijk naar Parijs verschuiven. KLM zou dan niet meer worden dan een ‘operating carrier’ die geen zelfstandige beslissingen meer kan nemen. Minister Hoekstra van Financiën botste op de aandeelhoudersvergadering al met Smith over diens bonus, en wil nu zekerheid dat de financiële injectie vanuit Nederland volledig bij de KLM terechtkomt en de invloed van KLM niet verzwakt.

Hoe dit ook uitpakt, aan beide kanten zullen offers gebracht moeten worden in de vorm van ontslagen en loonkortingen. Dit zal nog een lange, pijnlijke route worden waarbij Hoekstra nog menige vlucht richting de Franse hoofdstad zal moeten maken.

Advies

De inhoud van het nieuwe strategische plan dat overlegd moet worden, zet de verhoudingen op scherp. En zelfs als alle maatregelen erdoor zijn, zal het voor Air France-KLM lastig worden om een gedegen winstniveau te behalen. Ook een aandelenemissie ligt nog op de loer. De huidige koersstijging van het aandeel vind ik overdreven gezien het winstpotentieel. Ik blijf dan ook bij het verkoopadvies.

Staatssteun vraagt offers

De Europese Commissie kijkt nauwlettend toe bij de staatssteun in de luchtvaartsector en stelt zware eisen. Zo moet het Duitse Lufthansa, waar de Duitse staat ook in het aandelenbelang participeert, 24 start- en landingsrechten overdoen aan concurrenten. Dat is weliswaar minder dan aanvankelijk gedacht, maar het heeft toch grote impact. De miljardensteun voor Air France, die uitsluitend bestaat uit leningen, kon op meer coulance rekenen. Wel liet de Franse staat in ruil voor de steun alle korte binnenlandse vluchten varen. Minister Hoekstra moet naar Brussel toe subtiel manoeuvreren om KLM niet te veel te verzwakken. Hij zal de offers zoeken in een bonus- en dividendverbod en mogelijk allerlei milieuvriendelijke maatregelen. Een sterk KLM is ook in het belang van de Franse tak.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert