Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Wolters Kluwer

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Danone

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kiadis Pharma

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 30 jan 16:00

Unilever stelt niet opnieuw teleur

0 0 Leestijd ongeveer

Voeding- en drankconcern Unilever had midden december al gemeld dat de omzetgroei lager zou zijn dan verwacht. De uiteindelijke cijfers waren dan ook geen verrassing.

Toen Unilever midden december meldde dat de autonome omzetgroei niet zou voldoen aan de eigen norm van 3-5% stijging, was dat een flinke schok. Over de eerste negen maanden van 2019 was die groei nog 3,4%, dus een uitkomst onder 3% voor het hele jaar duidde op een bijzonder slecht vierde kwartaal. En inderdaad, met 1,5% omzetgroei beleefde Unilever het slechtste kwartaal sinds mensenheugenis. Wel wist het bedrijf de aangepaste operationele marge (exclusief bijzondere posten) te verhogen van 18,6 naar 19,1%. Het aangepaste operationeel resultaat steeg mede daardoor met 5%. De aangepaste nettowinst per aandeel nam 8% toe bij constante wisselkoersen (zie tabel). Voor 2020 is een marge van 20% beloofd.

JAARCIJFERS
In € mln20192018
Omzet51.98050.982
Aangepast operationeel resultaat99479463
Aangepaste nettowinst per aandeel (in €)2,552,36

Analyse omzetontwikkeling

Op regionaal niveau komt het slechte nieuws vooral uit de opkomende markten buiten de Amerika’s. Na een half jaar bedroeg de autonome omzetgroei daar nog 6,2%, maar over heel 2019 was dat afgezwakt tot 5,0%. En aangezien die regio al bijna de helft uitmaakt van de totaalomzet, tikt een dergelijke daling hard aan.

De andere regio’s handhaafden hun halfjaarprestaties of verbeterden die zelfs (de Amerika’s). Bij de activiteiten zien we de omzet in het laatste kwartaal vooral sterk dalen bij persoonlijke verzorging (groei van 3,5% na een halfjaar en 0,5% na een jaar) en thuisverzorging (van 8,9 naar 3,7%).

De pijn zat op regionaal niveau vooral bij de prijzen in de opkomende markten en Europa, en op divisieniveau bij persoonlijke verzorging en thuisverzorging. De volumegroei bleef beter op peil. De grootste problemen had Unilever in Zuid-Azië (lagere economische groei) en West-Afrika (voorraadaanpassingen). Maar ook een product als zwarte thee loopt niet meer zo goed; er wordt steeds minder van gedronken. Unilever gaat dan ook onderzoeken of dit product, dat al heel lang wordt gemaakt, niet beter afgestoten kan worden.

Het bedrijf verwacht herstel van de omzetgroei naar 3-5% in de loop van 2020. Bij een marge van 20% en in afwachting van dat herstel blijft Unilever bij een k/w van 19,3 op ‘houden’ staan.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!