Beleggers Belangen Live

Voorlopig geen herstel Kendrion

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

Kendrion heeft ook in het tweede kwartaal flink te lijden gehad onder de zwakte in de Europese auto-industrie. Het bedrijf wil 5% eigen aandelen inkopen.

Zoals verwacht heeft Kendrion, fabrikant van elektromagneten, een zwak tweede kwartaal gedraaid. De omzet daalde met 8% tot €109,0 mln en de ebita zelfs met een kwart tot €5,1 mln. De operationele marge liep hierdoor pijnlijk ver terug, van 5,7% tot 4,6%. Bezien over de eerste jaarhelft krijgt de operationele marge een tik van 190 basispunten, tot 5,3%. De genormaliseerde nettowinst halveerde over de eerste jaarhelft bijna.

Europa vs China voor Kendrion

Kendrion heeft vooral te lijden onder de teruglopende Europese automobielindustrie. Deze is goed voor ruim 60% van de totale omzet. Over de eerste zes maanden kromp de omzet in automotive met maar liefst 12%. Zorgelijk is dat nu ook de industriële afzetmarkten beginnen te krimpen. Kendrion noemt nadrukkelijk ook de groeivertraging in China, maar hier weet het bedrijf tegen de verdrukking in wel te groeien met 20%. Dat is opmerkelijk, want waar de Europese auto-industrie dit jaar met 6,7% terugliep, bedroeg de krimp in China het dubbele daarvan. Kendrion haalt niet meer dan 5% uit het land, maar het laat hier wel zien dat er met innovatieve producten zeker groei te behalen valt. Zo is Kendrion in China sterk in elektromagneten voor robotarmen. Onlangs heeft het er drie nieuwe projecten opgestart.

Kansen op herstel ook voor koers?

Het bedrijf uit Zeist heeft de afgelopen jaren de organisatie ‘mean and lean’ gemaakt. Daardoor heeft het de financiële ruimte om te blijven investeren in productontwikkeling en capaciteitsuitbreiding. Elektrificatie en autonoom rijden zijn trends die de komende tien jaar in een stroomversnelling raken, en Kendrion speelt daar nadrukkelijk op in. Te denken valt aan elektromagneten voor schokdemping en het koelen van batterijen. Deze producten worden steeds meer gebruikt door de opkomst van hybride auto’s. Het is de verwachting dat in 2030 de helft van het totale wagenpark hybride is.

Als teken van vertrouwen start Kendrion een inkoopprogramma eigen aandelen. Er wordt voor €10 mln ingekocht, wat bij de huidige beurskoers neerkomt op circa 5% van het totale aandelenkapitaal. Inmiddels heeft de beurskoers al veel leed verdisconteerd. De koers-winstverhouding ligt nu rond de 12. Maar omdat resultaatherstel nog niet in zicht is, beperk ik mij nog tot een houdadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert