Beleggers Belangen Live

Fusieproduct Keurig Dr Pepper timmert stevig aan de weg

Dranken en koffiemachines vormen de hoofdmoot in de activiteiten van Keurig Dr Pepper, het op twee na grootste drankbedrijf van Noord-Amerika.

Het bedrijf voert dertig koffiemerken, waaronder Green Mountain en Peets. Daarmee is het een geduchte concurrent van Nestlé. Bij frisdranken zijn de bekendste merken Dr Pepper, 7Up, Canada Dry, Schweppes en Orangina. Verder verkoopt het bedrijf thee, water en vruchtendranken.

Keurig Dr Pepper is fusieproduct

Keurig Dr Pepper is het resultaat van een fusie in 2018 van Keurig Green Mountain met Dr Pepper Snapple Group.  Om die reden rapporteert het bedrijf pro forma cijfers (alsof het al langer bestaat) om te kunnen vergelijken met het verleden. Pro forma is de omzet in 2018 met 2,3% gestegen, naar $11 mrd. Het operationeel resultaat nam met 6,7% toe, tot $2,6 mrd.

Koopadvies

Het eerste kwartaal van 2019 kende een autonome omzetgroei van 2,5%. De autonome groei was 10,5%. Bij beide zit het bedrijf al in de buurt van de middellangetermijndoelen (tot 2021) van een gemiddeld jaarlijkse groei van de omzet van 2-3% en van het operationeel  resultaat van 11-12%. Dit lijkt haalbaar. Keurig Dr Pepper verdient een koopadvies.

 

Keurig Dr Pepper
Fondscode (ticker) KDP
Beurs New York
Beurswaarde $43,1 mrd
K/w 2019 (t) 25,2
Hoogste koers* $31,06
Laagste koers* $19,13
Dividendrendement 2,0%
Jaaromzet $11,0 mrd
Nettowinst $1451 mln
* 12 maanden, intraday

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert