Beleggers Belangen Live

Schone schijn bij Procter&Gamble

Procter & Gamble, de Amerikaanse consumentengoederenmaker, rapporteerde een verrassende groei. Maar bij nader inzien valt er veel op af te dingen.

De financiële markten reageerden zeer positief op de eerstekwartaalcijfers van Procter & Gamble. De hoofdoorzaak hiervan was dat het bedrijf een autonome omzetgroei rapporteerde van 4%. Dat is inderdaad goed te noemen. Zo haalde Unilever ‘slechts’ 3,8%. Het verschil is echter dat Unilever voor het hele jaar een stijging van 3-5% verwacht, waar Procter & Gamble meldde dat de rest van het boekjaar 2018-2019 remmend zal werken op de autonome groei zodat er uiteindelijk 2-3% uit zal komen. Dat is nu weer niet zo goed. Het is hetzelfde doel als in het vorige verslagjaar, maar dat werd toen niet gehaald. Procter & Gamble wil prijsverhogingen gaan doorvoeren om de eigen hogere inkoopkosten te compenseren. In het eerste kwartaal leidden die hogere inkoopkosten tot margedaling. Alleen extra niet-operationele inkomsten, een lagere belastingvoet en ingekochte aandelen zorgden ervoor dat de nettowinst kon stijgen. Dat zijn alledrie eigenlijk niet-operationele posten. Normaliter zou de nettowinst per aandeel dus gedaald zijn in plaats van de nu gerapporteerde stijging van 16%, van $1,09 naar $1,26.

Kwartaalcijfers

De omzet steeg met 0,2%, naar $16,7 mrd, wat autonoom dus neerkwam op 4%. Daarbij waren Schoonheidsproducten – ook wel Beauty – (+7% autonoom) en Huishoudelijke producten (+5%) de uitblinkers. De relatief grote divisie Baby-, dames- en gezinsverzorging was met -1% spelbreker. De autonome groei werd inderdaad praktisch geheel gedragen door een toename van de hoeveelheid verkochte producten. Prijzen hadden alleen een positieve invloed bij Schoonheidsproducten. Procter & Gamble heeft er in dit eerste kwartaal voor gekozen vooral te concurreren met de prijzen. Vandaar dat het bedrijf nu toch de prijzen wil verhogen om de margedruk te keren.

Advies

Eerder werden de prijzen juist teveel verhoogd. Het bedrijf is op zoek naar de balans tussen prijsstijging en volumestijging. Ik ben benieuwd of de onderneming daar in zal slagen. Ik heb een verkoopadvies voor Procter & Gamble staan, juist ook omdat de autonome groei laag is. Die gaat in de rest van het jaar weer omlaag, dus ik blijf bij dat advies.

 

HTML:

Eerstekwartaalcijfers
In $ mln  ’17/’18 ’18/’19
Omzet 16.690 16.653
Oper. resultaat 3554 3648
Nettowinst 3211 2870

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert