Beleggers Belangen Live

Procter & Gamble houdt te veel ballen in de lucht

De grote bedrijven die voeding, drank en huishoudelijke producten maken, zijn hun wendbaarheid voor tijden van verandering voor een belangrijk deel kwijtgeraakt. Procter & Gamble is een voorbeeld.

De kritiek op Procter & Gamble is bekend.. Het bedrijf groeit niet genoeg doordat het de innovatie heeft verontachtzaamd, doordat het op teveel terreinen actief is om die innovatie effectief door te voeren, en doordat het – in tegenstelling tot Unilever – te weinig in de opkomende groeimarkten actief is. In antwoord op die kritiek heeft Procter & Gamble een wisseling in de top doorgevoerd, veel schoonheidsverzorgingsmerken verkocht en de innovatie en besparingsinspanningen vergroot. De vierdekwartaals- en jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2018 bieden een goed evaluatiemoment.

De jaarcijfers

De omzet kwam op $66,8 mrd, een toename met 3%. Daarvan kwam tweederde uit wisselkoersvoordelen. De autonome omzet steeg dus met 1%. De hoeveelheid verkochte producten steeg echter met 2%, en daaruit volgt dat Procter & Gamble genoegen nam met prijsdaling. De concurrentie van nieuwe, vaak hippere merken en internet dwingen tot een dergelijk prijsbeleid.

Als tegenstap probeert het bedrijf de innovatiekracht te vergroten. Dit moet het bedrijf de macht geven om prijzen te verhogen, maar dat lukt nog niet erg. Alle divisies hadden in hun omzet een negatieve prijscomponent; alleen bij het onderdeel Beauty kon prijsstabiliteit bewerkstelligd worden. Deze divisie kende ook de grootste omzetgroei (+9%).

Compensatie voor lagere prijzen wordt ook gezocht in lagere kosten. Bij de maakkosten lukt dat. De vorderingen hiermee werden echter teniet gedaan door onder meer hogere transportkosten, ongunstige prijsontwikkelingen en de innovatie-inspanningen. Het operationeel resultaat daalde daardoor met 2%, naar $13,7 mrd. De nettowinst van de voortgezette activiteiten nam met 3% af, tot $9,9 mrd.

Conclusie

Procter & Gamble wilde een autonome omzetgroei van 2 tot 3% bereiken. Het is 1% geworden. Het bedrijf houdt nog steeds te veel ballen in de lucht om op flexibele wijze een relatief snelle verbetering in de resultaten te realiseren. Bij een k/w van 18,5 blijft mijn advies daarom voorlopig ‘verkopen’.

Vierde kwartaal verscherpt heersende beeld

Het vierde kwartaal vertoonde een extremer beeld dan de jaarcijfers. De autonome omzetgroei was ook 1%, maar de volumegroei was 3%. De prijsdalingen oefenden dus een sterkere druk naar beneden uit dan over het gehele jaar. Alle divisies kwamen met de verkochte hoeveelheden tot iets hogere groei, behalve Grooming (Scheren). De concurrentie van nieuwe merken in dit marktsegment is sterk. De gestegen kosten die bij de jaarcijfers werden genoemd, werkten ook in het vierde kwartaal door. Het operationeel resultaat daalde met 9% (zie tabel). De nettowinst van de voortgezette activiteiten nam met 14% af. Het vierde kwartaal was een slecht uiteinde van het hele boekjaar. Reden temeer voor ons verkoopadvies.

 

Vierdekwartaalcijfers
In $ mln 2018 2017
Omzet 16.503 16.079
Operationeel resultaat 2677 2949
Nettowinst 1890 2202

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert