In het vorige artikel over Walt Disney eindigden we met de melding dat het amusementsbedrijf de problemen bij Media Networks te lijf zou gaan met eigen streamingdiensten en een nieuwe app. Inmiddels is meer duidelijk geworden. Het bedrijf heeft een bod gedaan op Fox (film en tv-zenders) om nog meer inhoud te kunnen bieden aan de streamingdiensten en een steviger antwoord te geven op de bedreiging door Netflix. Het wachten bij de afronding van die overname is op toestemming van de toezichtsautoriteiten. De divisie Media Networks (kabelnetwerken en tv-zenders) vormt 42% van de omzet en bijna 50% van het operationeel resultaat. De divisie is dus zeer belangrijk voor de totaalresultaat van Disney.
Kwartaalresultaat
Dat totaalresultaat steeg in het tweede kwartaal van 2017/18 met 9%, naar $14,5 mrd. Het operationeel resultaat nam met 6% toe, tot $4,2 mrd. Het aandeel daarin van Media Networks was een jaar eerder nog 56%. De daling naar 50% toont dus aan hoe belangrijk de nieuwe initiatieven van Disney zijn. Steeds meer Amerikanen wenden zich af van de traditionele media en kijken ‘on demand’. Minder kijkers betekent minder advertentie-inkomsten. Bovendien worden de uitzendingen duurder doordat sportbonden steeds meer geld vragen voor uitzendrechten.
Het operationeel resultaat van Media Networks daalde met 6%. Maar verbeteringen bij de andere divisies maakten Media Networks ook relatief minder belangrijk. De divisies Parks & Resorts en Studio Entertainment presteerden sterk, met toenames in het operationeel resultaat van 27 en 29%. De merchandising bij Consumer Products & Interactive Media verliep iets minder winstgevend dan in 2016/7.
Onder de streep steeg de nettowinst met 23%, naar $2,9 mrd. Dat was knap. Gezien de nieuwe filmuitgaven en het nu stevig ingezette streaminginitiatief, verhogen wij ons advies van ‘verkopen’ naar ‘kopen’.