Beleggers Belangen Live

Unilever zet stappen bij uitvoering van strategie

De termijndoelen van Unilever worden geleidelijk zichtbaar in activiteitenverschuivingen.

In april dit jaar kondigde Unilever een nieuwe strategie aan. Daarmee reageerde het bedrijf op een overnamebod van Kraft Heinz en op kritiek dat de omzetgroei en de operationele marge te laag waren. In die nieuwe strategie zou de reeds apart gezette eenheid Bakery, Cooking & Spreads worden afgestoten, hetzij via een verkoop, hetzij via een beursgang. Nu is het Zuid-Afrikaanse deel van de eenheid verkocht aan investeringsmaatschappij Remgro in ruil voor €250 mln en een 26% deel in de overige Zuid-Afrikaanse Unileveractiviteiten.

Voorts geeft Unilever uitvoering aan een reeds bestaande strategie: die van groei in opkomende markten in hogere groei-activiteiten als Persoonlijke verzorging. Voor €2,25 mrd is in Zuid-Korea van investeringsmaatschappij Bain Capital huidverzorger Carver Korea over genomen. Dit bedrijf verkoopt ook op de Chinese markt. Beide activiteiten zullen bijdragen aan een hogere omzetgroei. Bij een hoge k/w van 22,3 en de groeiperspectieven, blijft Unilever wel ‘houden’.

Lees ook: Unilever werkt aan continuiteit


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert