Morningstar ziet dat het aantal van 320 miljoen Twittergebruikers nog wel toeneemt, maar de groei afzwakt. In zo’n scenario verschuift de focus naar zoveel mogelijk geld per gebruiker realiseren. Twitter investeert dan ook in het verbeteren van bestaande en introduceren van nieuwe functionaliteiten, waarbij de focus met name ligt op video en hier ook diverse deals voor zijn gesloten. De groei van het aantal maandelijks actieve gebruikers kan hierdoor volgens Morningstar weer worden opgekrikt richting de dubbele cijfers. Er is echter niet zoveel vertrouwen dat het socialemediaplatform daar op lange termijn een bovengemiddeld rendement mee gaat realiseren. In tegenstelling tot zijn concurrenten profiteert Twitter namelijk veel minder van de toenemende mobiele en online bestedingen. De angst is dat naarmate de groei van het gebruikersaantal afkalft, adverteerders hun reclamebestedingen voor Twitter gaan verplaatsen naar andere platformen. Partijen als Snapchat hebben een positief momentum en kunnen de groei van Twitter schaden. Daarnaast zal elke mogelijke terugval van de totale online advertentiemarkt een enorm effect hebben op de resultaten van Twitter, omdat 90% van de omzet met advertenties wordt gerealiseerd. Mede daarom heeft Morningstar zijn groeiverwachtingen voor het socialemediaplatform verlaagd, in lijn met de te verwachten lagere opbrengsten per gebruiker. De lichte groei zal samen met lagere marketingkosten wel leiden tot een beter operationeel resultaat. Morningstar verwacht dat in 2019 een break-even resultaat wordt bereikt en er vervolgens tot aan 2026 sprake zal zijn van een geleidelijke margegroei.
Lees ook: Biedingsstrijd barst los rond Twitter
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.