Na een ijzersterk vierde kwartaal sloot de dividendportefeuille het jaar 2016 uiteindelijk toch nog nipt af met een dubbelcijferig rendement (+10,1%). Een belangrijke bijdrage kwam vorig jaar van de ijzersterke dollar, met als gevolg een weging van ruim 60% voor Amerikaanse aandelen. De dollar was voor mij reden om afscheid te nemen van twee kwakkelende aandelen, Colgate-Palmolive (verkocht op 16 december met een winst van slechts 23,5%, exclusief valuta) en Procter & Gamble (verkocht op 11 januari met een rendement van 59,3%). Beide aandelen behalen een groot deel van hun omzet (Colgate zelfs ruim 70%) buiten de VS, wat de resultaten hard raakt. Dat, in combinatie met een zwakke dividendgroei (Procter verhoogde het dividend met slechts 1% in 2016) maakte deze twee Dividend Aristocrats de meest voor de hand liggende verkoopkandidaten.
Door deze verkopen bestaat de dividendportefeuille nu nog uit 38 aandelen en is de kaspositie opgelopen tot 6,2%. Hier leest u meer over de laatste twee verkopen, die ervoor hebben gezorgd dat de weging in dollars is teruggebracht naar een voor mij meer acceptabele 56,5%. Dit jaar staat de dividendportefeuille op een winst van 0,7%, die volledig te danken is aan railroad-aandeel CSX. CSX, in 2016 al één van de grote uitblinkers met een koerswinst van 38,5%, is in 2017 binnen een maand goed voor een winst van 41,5%. Het nieuws dat een activistische belegger samen met de hoog aangeschreven (inmiddels ex-)topman Hunter Harrison van concurrent Canadian Pacific het vizier op CSX heeft gericht, gaf het aandeel vleugels. Ook LVMH (+6,8%), Pentair (+7,7%) en PPG Industries (+7,1%) zijn het nieuwe jaar sterk begonnen.
Met nu ruim 6% cash (wat niet wenselijk is) zal ik de komende weken blijven uitkijken naar mooie koopkansen voor nieuwe kandidaten, waarbij de focus op Europa ligt. Via Twitter (@mennovanhoven) blijft u real time op de hoogte.
Lees meer over de dividendportefeuille
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.