Beleggers Belangen Live

Column: spelenderwijs beleggen

Christian Slagter-Koster

Een sector die mij al jaren fascineert is de videogame-industrie. Niet alleen omdat ik graag videogames speel, maar ook omdat de sector al jarenlang sterk groeit en zich ontwikkelt. Over het afgelopen jaar realiseerde de gameindustrie volgens onderzoeksbureau SuperData Re­search een omzet van $91 mrd.

Een overgroot deel hiervan werd geboekt in smartphonegames ($40,6 mrd) en computergames ($35,8 mrd). Het Nederlandse onderzoeksbureau Newzoo voegt daaraan toe dat in 2016 voor $36,9 mrd aan smartphone en tablet games is uitgegeven. Vooral gratis spellen waarin je vervolgens aankopen doet om het spel te bevorderen zijn populair. Activision, Zynga en Glu Mobile zijn hierin de grootste spelers.

Dat deze industrie de komende jaren alleen maar verder zal groeien lijkt mij overduidelijk, al zullen er natuurlijk altijd missers zijn. Zoals Pokémon Go, waar Nintendo ondanks de hype financieel gezien amper iets aan heeft overgehouden.

Naast direct beleggen in de aandelen van game-uitgevers zijn er ook andere manieren om als belegger te profiteren van deze groeisector. Het Nederlandse Gambitious is bijvoorbeeld zowel een investeringsplatform als uitgever van ‘indie games’ (independent video games), die vaak gemaakt worden door kleine onafhankelijke ontwikkelaars. Gambitious heeft voor onder meer Nederland een vrijstelling van de vergunningsplicht gekregen, waardoor Nederlandse particuliere beleggers vanaf $2500 kunnen investeren in een videogame.

Inmiddels zijn er twaalf spellen gelanceerd en verdiende tweederde de investering binnen één maand al terug. Beleggers delen voor vijf jaar mee in de inkomsten die door de game worden gegenereerd. Op deze manier wordt beleggen toch nog een lucratief spelletje.

Lees ook: Gamebedrijven bouwen hun markten uit


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert