Danone maakte op 19 december bekend dat het de verwachting van een 3 tot 5% autonome omzetgroei voor 2016 niet gaat halen. Autonoom houdt in dat geen rekening wordt gehouden met bijzondere posten, overnames en wisselkoerseffecten. Uit het persbericht van Danone blijkt dat de groei op iets minder dan 3% zal uitkomen. De oorzaak ligt in de Zuiveldivisie, die normaliter goed is voor circa 50% van de omzet. De Spaanse zuivelverkopen vallen tegen. Bovendien kent Danone tegenslag bij de verkoop van Activia. Dat product is met veel fanfare vernieuwd, maar slaat bij de consument minder aan dan Danone had verwacht. Vermoedelijk heeft Danone de prijs van het vernieuwde product teveel opgevoerd.
Danone heeft zo’n twee jaar kunnen profiteren van de gedaalde melkprijs. Melk is immers een grondstof voor veel van haar producten. De hogere marge kon worden gebruikt om de onderzoeks-, ontwikkelings- en marketinginspanningen te verhogen zodat vernieuwde producten, net als bij Activia, met kracht konden worden gelanceerd. De gedaalde melkprijs leverde desondanks margeverbetering op. De melkprijs stijgt echter sinds juli 2016. Niettemin meldde Danone voor 2016 wel te verwachten dat de operationele marge iets meer stijgt dan tot nu toe was verwacht (50 tot 60 basispunten).
Wij zien door de laatste ontwikkelingen voor 2017 meer neerwaartse risico’s dan kansen. Omdat de problemen zich vooral voordoen in de belangrijkste Zuiveldivisie, waarvan het herstel juist voor ons reden was om een, weliswaar speculatief, koopadvies te geven, wijzigen wij ons advies bij een k/w van 19,5 in ‘verkopen’.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.