Beleggers Belangen Live

Bloomin’ Brands

Jeroen Boogaard

We tipten vorig jaar de Amerikaanse restaurantketen Bloomin’ Brands en dat heeft inclusief het dividend een prima rendement opgeleverd van 15%. Het aandeel was op dat moment fors afgewaardeerd vanwege de afzwakkende omzetgroei bij de Amerikaanse ketens, die 88% van de concernomzet voor hun rekening nemen.  Door de restaurants op te frissen probeert Bloomin’ Brands de groei weer aan te zwengelen, maar de markt zit tegen. Er is veel concurrentie en de vraag is zwak. Op autonome basis zal de omzet op de thuismarkt dit jaar naar verwachting 1-1,5% krimpen, waar eerder nog een vlakke omzet werd voorzien. Dankzij de inkoop van eigen aandelen en een daling van de financieringslasten zal de winst per aandeel wel toenemen naar $1,30 tot $1,35 (2015: $1,27). Het bestuur heeft er vertrouwen in dat de vergelijkbare omzetgroei op de thuismarkt weer zal aantrekken. Bij een k/w van 13,6 voor 2017 is dat echter deels ingeprijsd, zodat we nu volstaan met een houdadvies.

Lees ook: Tipterugblik:CVS Health


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeroen Boogaard

Jeroen Boogaard

Expert

Jeroen Boogaard (1973) schrijft sinds 2011 voor Beleggers Belangen. Sinds 2010 is hij actief als zelfstandig financieel journalist, daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een beleggingsmagazine als analist en later als adjunct-hoofdredacteur. Zijn specialisaties zijn vastgoed, Exchange Traded Funds (ETF's) en Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert