Beleggers Belangen Live

Lezersvraag: Is Kimberly-Clark een interessant dividendaandeel?

Michiel Pekelharing

Kimberly-Clark (KMB) is een Amerikaanse producent van consumentengoederen. Het concern heeft zich voornamelijk toegelegd op de verkoop van luiers (Huggies), incontinentieproducten (Depend) en artikelen voor persoonlijke verzorging zoals tissues (Kleenex). Via productvernieuwing en expansie in opkomende markten probeert Kimberly-Clark de omzet in deze volwassen sector op te schroeven, maar door de felle concurrentie met bedrijven zoals Procter & Gamble en lokale spelers in de opkomende wereld is dat een heel lastige opgave. De concernomzet is gedaald van $19,2 mrd in 2011 tot $18,6 mrd vorig jaar. Tegenwind aan het valutafront en een oplaaiende strijd op de luiermarkt na een prijsverlaging van de onderneming maken het zeer onwaarschijnlijk dat er binnenkort verandering komt in die dalende lijn.

Een stijging van de inkomsten is uiteraard geen voorwaarde voor een bedrijf om een interessante dividendbelegging te zijn. Kimberly-Clark slaagt er namelijk goed in om via kostenbesparingen en efficiency-maatregelen de winstmarge te verbeteren. In het derde kwartaal daalde de omzet bijvoorbeeld met 3% naar $4,6 mrd, maar onderaan de streep steeg de winst met 6% naar $550 mln. Als gevolg van de inkoop van eigen aandelen nam de winst per aandeel zelfs met 8% toe naar $1,52. Voor heel 2016 werden de verwachtingen getemperd voor de autonome omzetgroei (circa 2%) en de stijging van de winst per aandeel (naar $5,95 à 6,05). De uitdagende marktomstandigheden zullen het dividend niet onder druk zetten. Kimberly-Clark heeft de uitkering meer dan veertig jaar op rij verhoogd en de nettoschuldpositie (circa $7 mrd – grofweg tweemaal de genormaliseerde ebitda) en kredietwaardigheid (A) laten ruimte om die reeks voorlopig door te zetten. Na de koersdaling van de afgelopen maanden ligt het dividendrendement (3,2%) wat hoger dan bijvoorbeeld bij Colgate-Palmolive (CL; 2,2% dividendrendement). Het verschil met grote consumentenconcerns zoals Procter & Gamble (PG; 3,1% dividendrendement) of dichter bij huis Unilever (3,2%) is echter heel klein.

Met het oog op de grote afhankelijkheid van Kimberly-Clark van de markt voor luiers en persoonlijke verzorging verdienen die grotere, beter gespreide bedrijven de voorkeur voor dividendbeleggers.

Lees ook: Procter & Gamble werkt aan herstel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Michiel Pekelharing

Michiel Pekelharing

Expert

Michiel Pekelharing (1976) schrijft sinds midden jaren ‘90 voor Beleggers Belangen, waar hij begon als junior (internet)redacteur. Inmiddels werkt hij als freelance financieel journalist. Naast zijn werk voor Beleggers Belangen is hij onder meer actief als hoofdredacteur van FondsNL. Michiel is gespecialiseerd in de aandelensectoren (bio)Chemie, Handel (zakelijk) en Industrie, en schrijft daarnaast veel over de ontwikkelingen op het vlak van beleggingsfondsen en ETF’s, gestructureerde producten en grondstoffen.

Meer artikelen van deze expert