Philips Lighting heeft vrijdag een succesvolle start op de Amsterdamse beurs gemaakt. Halverwege de middag stond het aandeel op zo’n 9% winst, op €21,80. De introductieprijs was €20,00. In totaal is 28,75% van de aandelen Philips Lighting verkocht aan nieuwe beleggers. Philips houdt de rest, met de bedoeling die de komende jaren stap voor stap alsnog te verkopen.
De actuele waarde van Philips Lighting bedraagt door de koersstijging €3,2 mrd. Eerder hebben we gezegd dat een geschatte introductiewaarde van €2,9 mrd redelijk zou zijn. We zeiden toen ook dat Philips Lighting een stuk groter is dan Osram wat betreft omzet. Mocht Philips er in slagen de winst op deze omzet structureel op een hoger niveau te brengen dan de afgelopen jaren, dan is de huidige waardering die beleggers er aan geven niet zo vreemd. Of dat gaat lukken zal moeten blijken uit de komende kwartaal- en jaarresultaten. Beleggers moeten niet rekenen op een hoge omzetgroei; verlichting is geen nieuwe markt en de concurrentie is stevig.
We hebben in het vorige artikel geadviseerd om niet in te schrijven en blijven bij het advies om het aandeel niet te kopen. Voor ons is de waardering niet aantrekkelijk genoeg. We weten nog vrij weinig van hoe het Lighting als zelfstandig opererend bedrijf zal vergaan. Volgens het prospectus was de omzet in het eerste kwartaal lager dan een jaar geleden, net als de winst. We schatten de wpa voor dit jaar op €1,30. Daarmee is de k/w 16,6. Met een uitkeringspercentage van 40% zou het dividend dan ongeveer €0,50 worden. Al met al vinden we het aandeel niet zo duur dat we reden zien om beleggers nu meteen te adviseren om te verkopen. Zoals gezegd vinden we de waardering redelijk, waardoor we op het advies in het midden uitkomen: ‘houden’.