Sinds Tim Cook in augustus 2011 het roer overnam bij Apple heeft hij in totaal zeven grote tv-optredens gehad. Sanford Bernstein stelt dat na zes tv-optredens sprake was van een koersstijging, maar dat die vaak van korte duur was. Dit komt doordat de tv-optredens vooral gericht waren op het wegnemen van zorgen bij beleggers, maar dat de effecten hiervan op langere termijn wegebben.
De laatste keer dat Cook een tv-optreden gaf was op 2 mei toen hij werd geïnterviewd in CNBC’s Mad Money. De koers van Apple is sindsdien gedaald, terwijl de S&P500 licht is gestegen en ook sinds begin dit jaar heeft Apple slechter gepresteerd dan de index. Bernstein stelt dat beleggers in plaats van op alles in te springen wat Cook tijdens zijn tv-optredens zegt, beter aandacht kunnen schenken aan aankondigingen van Apple over het inkopen van eigen aandelen. Sinds het einde van 2011 heeft de koers de markt weten te verslaan nadat Apple voor tenminste $14 mrd aan aandelen terugkocht in een kwartaal. Dit is in deze periode drie keer gebeurd en telkens versloeg Apple de markt met 20% in de vier maanden en 27% in de zeven maanden nadat het kwartaal eindigde.
Het adagium ‘Do What They Do, Not What They Say’ gaat volgens Bernstein dan ook zeker op voor Apple.