Beleggers Belangen Live

L’Oréal weet omzetgroei goed te handhaven

In verschillende sectoren van de markt voor persoonlijke verzorging is L’Oréal ’s werelds grootste; bij Huidverzorging, Colour Cosmetics (gezichts- oog-, lippen en nagelverzorging), parfum en bij anti-zonnebrandmiddelen. Voorts is L’Oréal actief bij haarverzorgingsproducten (tweede van de wereld), verzorgingsproducten voor mannen (vijfde), baby- en kinderproducten (achtste) en deodorants (zevende). Het bedrijf is vooral actief in de luxe- of prestigemarkten van de persoonlijke verzorging en richt zich op innovatie van de producten. Zo blijven ze populair en krijgt L’Oréal een goede prijs, met een premie vanwege het innovatieve, luxere element van het product.

Huidverzorging (inclusief anti-zonnebrand- en babyverzorging) was in 2015 met een omzetaandeel van 30% de grootste productcategorie van L’Oréal, gevolgd door make-up (deels colour cosmetics) met ongeveer 24%. De andere categorieën zijn Haarverzorging (20%), Haarkleuring (13%) en Parfums (10%). L’Oréal heeft zijn divisies echter ingedeeld volgens de distributie, zoals aan retailers als parfumerieën en toeristenwinkels, aan apothekers, en aan kappers.

Over 2015 steeg de autonome omzet exclusief bijzondere posten en wisselkoerseffecten met 3,9% en die inclusief beide met 12%, naar €25,26 mrd. De afzet bij de apothekers floreerde met autonoom +7,8%, net als de afzet bij de parfumerieën (+6,1%). Het luxere deel van de producten groeide dus het snelst (zie kader).

Nieuwe markten

Opvallend was dat de omzetgroei in het vierde kwartaal versnelde bij alle divisies en in alle regio’s, behalve in Latijns-Amerika. Daar gooide de recessie in Brazilië roet in het eten. Ook The Body Shop (-0,9%) blijft ondermaats presteren. De nieuwe markten, lees opkomende markten, zijn inmiddels bij elkaar groter dan West-Europa en Noord-Amerika apart.

Het operationeel resultaat verbeterde van €3,9 mrd naar €4,4 mrd, door de hogere omzet en door een margestijging van 17,3% naar 17,4%. Dat is een plus van 12,2%. De nettowinst (exclusief bijzondere posten) nam met 11,7% toe, naar €3,5 mrd. Daar komt dan ook de verhoging van het dividend op neer: met 14,8% naar €3,10 per aandeel. Dat levert een dividendrendement op van 2%.
L’Oréal is een gezond bedrijf, maar gezien de redelijk hoge k/w van 24,2 en de door het bedrijf verwachte autonome wereldmarktomzetgroei bij persoonlijke verzorging van 3,5% gaan wij niet verder dan een houdadvies.

[su_box title=”Bij persoonlijke verzorging is luxe ‘in’.” style=”soft” box_color=”#f1f0ee” title_color=”#e40613″ radius=”1″]Het luxesegment in de wereldmarkt voor persoonlijke verzorgingsproducten groeide in het verleden sneller dan het massasegment en dit zal waarschijnlijk in de komende jaren ook zo zijn. De sterkste groeimarkt is huidverzorging. De afgelopen negen jaar groeide deze markt met een jaargemiddelde van 3% en de verwachting is dat dit voor de komende vijf jaar 3,4% zal zijn, waarbij vooral Azië de kar trekt (Euromonitor-gegevens). Huidverzorgingsproducten met gezondheids- en welzijnsclaims groeien het snelst. Bedrijven passen hun innovatiestrategie aan de ontwikkelingen aan. Zo meldde de topman van Elizabeth Arden dat zijn bedrijf het innovatiebudget voor huidverzorging heeft verhoogd ten koste van dat voor parfums, een categorie die minder snel groeit. [/su_box]

Bekijk de detailpagina van L’Oréal

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert