Beleggers Belangen Live

Deutsche Post keert miljarden uit aan de aandeelhouders

Frank Appel, Vorstandsvorsitzender Deutsche Post DHL, Bilanz Pressekonferenz, Troisdorf bei Bonn, 09.03.2016. || (c) Christoph Papsch - www.christoph-papsch.com - NO MODEL RELEASE! Keine Weitergabe des Fotos an Dritte ohne ausdrueckliche Freigabe durch den Fotografen! Jegliche Verwendung nur mit Urhebervermerk nach Parag. 13 UrhG. Diese IPTC-Daten und Urheberangaben sind nach Parag. 95c UrhG rechtlich geschuetzt und duerfen nicht entfernt werden.
Christian Slagter-Koster

Deutsche Post zag over het vierde kwartaal van 2015 de geconsolideerde nettowinst op jaarbasis stijgen met 4,7% tot €670 mln, wat voor een deel te danken was aan sterke prestaties van de PeP-divisie tijdens de kerstdagen. Deze divisie omvat de post, e-commerce en pakketdiensten van het bedrijf.

Desondanks daalde de kwartaalomzet op jaarbasis met 0,2% tot €15,3 mrd, wat deels te wijten was aan een contractuele wijziging met een klant in de supply chain divisie. De ebit  steeg over het vierde kwartaal op jaarbasis met €52 mln tot €957 mln, maar daalde over heel 2015 met 19% tot €2,4 mrd. Hiermee voldeed Deutsche Post wel aan zijn eigen verwachtingen, die in oktober nog naar beneden werden bijgesteld. Dat gebeurde nadat een voorziening was genomen van €545 mln voor onder meer de implementatie van een nieuw IT-systeem.

Voor 2016 heeft Deutsche Post de verwachting herhaald dat de ebit zal uitkomen tussen €3,4-3,7 mrd. Het concern had eind 2015 een kaspositie van €1,7 mrd. Om het vertrouwen onder beleggers te herstellen, is besloten om naast het handhaven van de dividenduitkering op €0,85 per aandeel – en daarmee €1,03 mrd uit te keren – ook nog een aandeleninkoopprogramma te starten ter waarde van maximaal €1 mrd. De aandelen worden geschrapt of ingezet voor managementprogramma’s, terwijl Deutsche Post ook de optie openhoudt om voor €1 mrd aan converteerbare obligaties om te zetten in aandelen. Mede dankzij deze aandeelhoudersbeloningen en een k/w van 18,1 blijft het houdadvies van kracht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert