Academisch onderzoek en praktijkvoorbeelden leren dat vermogensallocatie, dat wil zeggen de verdeling van het vermogen over de verschillende beleggingscategorieën, in grote mate bepalend is voor het rendement op lange termijn.
Vermogensallocatie
Het startpunt van een optimale vermogensverdeling zijn de persoonlijke doelstellingen, de risicobereidheid en de risicodraagkracht van de belegger. De verhouding tussen aandelen, obligaties en liquiditeiten wordt onderbouwd met de uitkomsten van geavanceerde risicomodellen en de beleggingsrisico’s worden met behulp van simulaties inzichtelijk gemaakt.
Beleggers met een defensief risicoprofiel kiezen bij het opbouwen van hun beleggingsportefeuille vooral een combinatie van (50 procent) obligaties en (30 procent) liquiditeiten aangevuld met wat (20 procent) aandelen. Offensieve beleggers geven vaak de voorkeur aan een vermogensverdeling van 80 procent aandelen, 15 procent obligaties en 5 procent cash.
Aandelengedeelte
Naargelang de economische vooruitzichten kunnen beleggers het aandelengedeelte geleidelijk uitbouwen met beloftevolle groeiwaarden of het accent verder verschuiven naar betrouwbare dividendbetalers. En soms moet u als belegger uw grenzen verleggen en nieuwe paden verkennen om zoals nu bij de historisch lage rentes rendement te maken.
Beleggingen in kunst, munten en postzegels leverden tussen medio 2004 en medio 2014 meer rendement op dan aandelen. Zelfs de liefhebbers van 'vloeibare liquiditeiten' realiseerden in die tien jaar met een welgekozen keur aan dure wijnen meer rendement dan aandelenbeleggers. De prijzen van oldtimers stegen echter het hardst van allemaal.
Rollend rendement
Wie het woord oldtimers hoort vallen, denkt spontaan aan exoten als de Ferrari 250 GTO Berlinetta uit 1962 die vorig jaar voor 38 miljoen dollar werd geveild of de Ford GT40 uit 1964 die voor 7 miljoen dollar van eigenaar wisselde. Een blik op de oldtimerindex van Südwestbank leert dat het niet altijd zeldzame klassiekers hoeven te zijn.
Populaire auto’s van weleer zoals de BMW 3-reeks en de Opel Ascona B/Manta B liggen eveneens goed in de markt. De oldtimerindex volgt weliswaar enkel de prijsontwikkeling van Duitse klassiekers in Duitsland, maar volgens het Verband der Automobilindustrie namen in de voorbije tien jaar ook de prijzen van de Citroën 2CV 6, Renault R4 en Fiat 500 (1965-72) bij onze oosterburen een hoge vlucht.
Geen sinecure
Oldtimers zijn te koop in alle prijsklassen. De prijs hangt af van vraag en aanbod en wordt ook bepaald door de leeftijd en de staat van het voertuig. Normaal gesproken drukken deuken en krassen de prijs, maar elementen als design, techniek en racehistorie verhogen de waarde. Kortom, beleggen in oldtimers is geen sinecure.
Tot slot, tenzij u hand weet te leggen op een volbloed Ferrari (lees: Italiaanse exoten) of aristocratische Rolls-Royce (lees: Britse klassiekers) ga voor oldtimers van Duitse makelij, zij zijn waardevaster.