Door de hoge rente en lage olieprijs zet Rusland zich schrap voor zware economische tijden. Het bruto binnenlands product liep over de afgelopen kwartalen met 4% terug en de Russische overheid zal dieper moeten snijden in de uitgaven wanneer de olieprijs verder daalt. Zoekmachinebedrijf Yandex lijkt zich aan de malaise te kunnen onttrekken. Yandex heeft 57,1% van de Russische zoekmachinemarkt in handen, waarin Google een marktaandeel heeft van 35%. Interessant is dat Yandex het aantal zoekopdrachten over het derde kwartaal, dat eindigde op 30 september, op jaarbasis zag stijgen met 4%.
Bedrijven is dit niet ontgaan en zij nemen Yandex steeds vaker in de arm om klanten online te bereiken. Het aantal adverteerders nam in het derde kwartaal met 18% toe tot 354.000. Mede hierdoor kwam de omzet van Yandex over het derde kwartaal op jaarbasis 18% hoger uit op RUB15,4 mrd ($233,1 mln), al daalde de nettowinst over dezelfde periode met 2% tot RUB4,3 mrd ($64,6 mln). Voor de komende periode zijn de voortekenenen gunstig. Microsoft gaat Windows 10 in onder meer Rusland, Oekraïne en Turkije standaard voorzien van Yandex-search. Daarnaast kan de recessie in Rusland Yandex juist in de kaart gaan spelen. Bedrijven zullen hun advertentiebudgetten namelijk efficiënter willen inzetten en vaker voor online kiezen.