Beleggers Belangen Live

Verfrissende strategie Deense brouwer

Sinds vorig jaar staat een Nederlander aan het roer bij Carlsberg. De nieuwe strategie is veelbelovend en vergroot het vertrouwen in het aandeel.

Het Deense Carlsberg heeft drie van de acht grootste biermerken in Europa in bezit: het gelijknamige merk, Tuborg en Baltika. Het bedrijf heeft meer dan 45.000 werknemers en verkoopt zijn bier in 150 landen. Vorig jaar werd 120 miljoen hectoliter bier verkocht, wat overeenkomt met 36 miljard flesjes. Carlsberg heeft sinds vorig jaar de Nederlander Cees ’t Hart als CEO. Die heeft een nieuwe strategie uitgezet, die bestaat uit drie pijlers: speciaal bier, Azië en de grote steden van de wereld. Vóór deze ommezwaai waren alle pijlen gericht op Rusland, dat in 2010 goed was voor 50% van de nettowinst. In de jaren daarna is dat percentage snel gedaald tot ongeveer 16%. Er moest dus ook wel wat gebeuren.

Carlsberg deed wel meer dan alleen focussen op Rusland. Zo heeft de brouwer een stevige marktpositie in 22 landen, waar het de nummer een of twee is. Naast de drie pijlers van de nieuwe strategie zal Carlsberg orde op zaken gaan stellen in Rusland en een strikter kostenbeleid gaan voeren. Dat moet in 2018 DKK1,5 mrd aan besparingen gaan opleveren, onder meer doordat 15% van het personeel verdwijnt. Wat betreft de grotestedenpijler is Carlsberg nog niet aanwezig in 30 van de 50 grootste metropolen, terwijl die een aanzienlijke afzetmarkt vormen. Hier is dus nog veel te winnen. Dat geldt ook zeker voor de focus op speciaal bier, dat de laatste tijd aan een sterke opmars bezig is. Carlsberg wil hierop inspelen door speciaal bier aan te bieden onder de naam Jacobson. In Azië heeft de Deense bierbrouwer in vijf jaar tijd zijn marktaandeel van 9% naar 25% opgeschroefd, wat aantoont dat Carlsberg in deze regio wel tot iets in staat is. Voor de komende jaren staat groei in China, India en Vietnam op de agenda.

Carlsberg is met een k/w van 21,4 niet goedkoop, maar dit heeft te maken met de niet al te grote groei in 2016. In 2017 en 2018 verwacht de markt een groei van de wpa van minstens 10%. Wij denken dat Carlsberg op de goede weg is en met zijn nieuwe strategie de markt kan gaan verrassen.

Lees ook: Atea

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier