Beleggers Belangen Live

Sports Direct International: profiteren van de trend sport en bewegen

Sports Direct International is een Britse winkelketen voor sportartikelen, met daarbij uiteraard online verkopen. Het bedrijf heeft meer dan 400 vestigingen en is in twintig Europese landen actief. Het assortiment omvat (deels eigen) merken als Adidas, Puma, Nike, Donnay, Reebok, Karrimor, Slazenger en Dunlop, en is afgestemd op (vrijwel) alle sporten. Het bedrijf werd in 1982 opgericht en kreeg in 2007 een beursnotering.

Sports Direct International heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt dankzij de maatschappelijke trend sport & bewegen, en de strategie. Deze was (en is) gericht op verbreding van het product- en merkenassortiment, uitbreiding van het aantal vestigingen, de uitbouw van online verkopen (nu 17% van de omzet), internationalisatie en acquisities. Concurrenten zijn onder andere Intersport en Decathlon. In het boekjaar 2006/2007 (ultimo april) had Sports Direct een omzet van £1,3 mrd, een ebitda van £210 mln en een winst per aandeel van 8 pence.

Over het boekjaar 2013/2014 waren de resultaten: £2,7 mrd omzet, £316 mln ebitda en 32 pence winst per aandeel. Voor het lopende jaar verwacht de directie een ebitdaresultaat van minstens £360 mln. Als deze verwachting waargemaakt wordt, kan de winst per aandeel op minstens 36 pence uitkomen. Expansiekansen zijn er voldoende, in zowel binnen- als buitenland en met onlineverkopen. Recente acquisities in de Baltische staten en in Oostenrijk dragen bij aan de omzet en bieden synergiemogelijkheden.

Een risco van het aandeel is – behalve inzakkende consumentenuitgaven – een stijgende dollarkoers tegenover het Britse pond. Ruim 40% van de ingekochte goederen komt namelijk uit het Verre Oosten. Het bedrijf dekt dit valutarisico af. Sports Direct International moet ook op langere termijn de winstgroei kunnen vasthouden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert